هنـدیها مشتاق اجـرای خط لوله صلح هستند

با وجود تعلل پاکستان از یک طرف و فشارهای خارجی بر هند از سوی دیگر، هندیها برای اجرایی شدن خط لوله صلح همچنان اشتیاق دارند.

عبدالله تمیمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (شنبه ۲۹ شهریورماه) در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به سفر اخیر گروهی از اعضای کمیسیون متبوعش به کشور هند اظهارکرد: در جریان این سفر از مجموعه پالایشگاه و شرکت فولاد ASSAR بازدید شد.

این نماینده مجلس، صنعت پالایش هند را ارتقاء یافته ارزیابی کرد و افزود: فناوری پالایشگاه ASSAR در تولید فرآورده‌های متنوع نفتی روز آمد است به گونه‌ای که واردات نفت خام و فراورش آن سودآوری فراوانی برای آن‌ها دارد.

عضو کمیسیون انرژی در این زمینه گفت: طراحی پالایشگاه ASSAR از این منظر که خود برق مورد نیازش را در نیروگاهی جداگانه تامین می‌کند و مازاد آن را به دولت می‌فروشد، حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس نهم، اشتیاق هندیها برای اجرایی شدن خط لوله صلح (انتقال گاز) را در این سفر یادآور شد و گفت: آن‌ها در این زمینه تمایل بالایی نشان داده‌اند اما آمریکا به آن‌ها فشار آورده است.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه افزود: ما نیز اعلام کرده‌ایم ایران برابر مفاد قرارداد، خط لوله گاز را در مرز پاکستان اجرا کرده است، اما در این خصوص تعلل از طرف پاکستان است.

وی افزود: ایران می‌خواهد از این مسیر به پاکستان، هند وچین گاز صادر کند.

عضو دیگر کمیسیون انرژی نیز به نقل از گزارش مدیرعامل این پالایشگاه گفت: این پالایشگاه در سال ۱۹۰۹ به بهره برداری رسید که ظرفیت پالایش آن ۴۵ میلیون تن است.

نادر فریدونی با بیان این‌که درحال حاضر روزانه ۴۰۰ هزار تن نفت در این پالایشگاه تصفیه و پالایش می‌شود، یادآور شد: این پالایشگاه بر اساس گفته خودشان پنجمین پالایشگاه پیچیده دنیا و دومین پالایشگاه کشور هند است.

فریدونی با اشاره به موضوعات مورد توجه در این پالایشگاه،گفت: این پالایشگاه ۲ هزار و ۳۵۷ روز فعال بوده است اما در این مدت زمان هیچ حادثه‌ای در آن رخ نداده که حاکی از اهمیت ایمنی در پالایشگاه است.

وی گفت: در این سفر بر گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی و رفع موانع تجاری تاکید شد و آن‌ها متاسف بودند از این‌که در خط لوله صلح نتوانستند کاری انجام دهند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هند ۵۰ درصد نفت خام پالایشگاه ASSAR را از خاورمیانه و ۳۵ درصد را از آمریکای لاتین وارد می‌کند، ۱۵ درصد از نفت خام را خود تامین و بنزین تولیدی را به دنیا صادر می‌کند.

کد خبر 225077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =