مجموعه کامل پمپ گوگرد در مجتمع پارس جنوبی ساخته شد

برای نخستین بار در کشور، مجموعه کامل پمپ گوگرد در مجتمع پارس جنوبی ساخته شد.

به گزارش شانا، رئیس کارگاه مرکزی مجتمع پارس جنوبی گفت: مرکز تحقیقات علمی و فنی خودکفایی کارگاه مرکزی مجتمع گاز پارس جنوبی، برای نخستین بار در کشور موفق به تدوین دانش فنی و ساخت مجموعه‌ کامل پمپ گوگرد با روش مهندسی معکوس شد.

صیادی افزود: قیمت تمام شده ساخت این پمپ به همراه نقشه‌ها و اسناد فنی، یک پنجم نمونه خارجی آن است و علاوه بر این که صرفه‌جویی ارزی 400 درصدی طی این پروژه انجام شده، اسناد، نقشه و دانش فنی آن نیز تهیه و استخراج شده است که برای پمپهای عمودی مشابه با کوچک‌ترین تغییرات قابل اعمال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این پمپ یکی از مهمترین پمپهای پالایشگاه محسوب می شود که به ‌دلیل انباشت گوگرد در مخزن، همچنین از بعد زیست‌ محیطی دارای حساسیتهای خاصی است.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به دمای بالای مذاب گوگرد بعنوان سیال پمپ، تمهیدات ویژه ‌ای در مهندسی معکوس آن، بویژه در مراحل طراحی تلرانسهای ابعادی و هندسی قطعات آن صورت گرفته است.

به گفته رئیس کارگاه مرکزی مجتمع پارس جنوبی، پمپ گوگرد پالایشگاه دوم از نوع پمپ سانتریفیوژ عمودی است که دمای کارکرد این پمپها برای انتقال سیال گوگرد 145 درجه سانتیگراد بوده و دبی نرمال 80 متر مکعب بر ساعت و فشار 6.1 بار است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل این پمپها فرسودگی ناشی از کارکرد در محیط خورنده، وجود ناخالصیها و نفوذ بخار در پروسه‌ پمپاژ گوگرد است، یادآور شد: توقف کار این پمپها به علت انباشت گوگرد در مخزن موجب توقف تولید می شود.

صیادی با اشاره به روشهای نوین مهندسی معکوس در ساخت این پمپ اظهار کرد: واحد خودکفایی با بکارگیری روشهای نوین مهندسی معکوس نظیر اسکن سه بعدی، قالب‌گیری سیلیکون و ابعاد برداری با انواع ابزارهای مترولوژی، همچنین اعمال آخرین استاندارهای API، اقدام  به تهیه‌ نقشه‌های ساخت قطعات و مجموعه‌ مونتاژی کرد.

وی ادامه داد: این نقشه ‌ها در اختیار شرکت سازنده‌ داخلی قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی ساخته شد و هم ‌اکنون برای تست میدانی و نصب در واحد گوگرد پالایشگاه دوم در اختیار این واحد قرار گرفته است.

کد خبر 225112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =