بلغارستان به دنبال واردات گاز از یونان است

وزیر اقتصاد بلغارستان از مذاکرات این کشور با یونان برای واردات گاز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، واسیل شتونوف با ابراز نگرانی این کشور از بحران اوکراین و احتمال اختلال در گازرسانی روسیه، اعلام کرد که به منظور واردات گاز با همسایه خود یونان در حال مذاکره است.

بر اساس این گزارش، لهستان، اسلواکی و اتریش در چند روز اخیر کاهش جزئی صادرات گاز روسیه را گزارش داده اند. وزیر اقتصاد رومانی نیز روز سه شنبه اعلام کرده بود که روسیه با بازی درآوردن در عرضه گاز قصد دارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نگران کند.

شتونوف با اشاره به این که بلغارستان هم اکنون مذاکراتی را با همسایه خود در جنوب بالکان برگزار کرده است، گفت: به دلیل این که می توانیم مقدار بیشتری بین یک تا سه میلیون متر مکعب گاز دریافت کنیم، با یونان در حال بررسی واردات گاز طبیعی از مسیر خط لوله موجود هستیم.

بلغارستان در نظر دارد گاز را در پایانه ال ان جی نزدیک آتن ذخیره و سپس از مسیر خط لوله موجود میان بلغارستان و یونان به این کشور منتقل کند. این خط لوله هم اکنون گاز روسیه را به یونان منتقل می کند.

بنا بر این گزارش، ذخیره موجود در مخزن ذخیره سازی گاز چیرن تا 120 روز کفایت می کند.

بلغارستان می تواند روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز از تأسیسات ذخیره سازی زیرزمینی گاز خود در شمال غربی این کشور استفاده کند این در حالی است که مصرف روزانه ای در حدود 10 تا 11 میلیون متر مکعب دارد.

شتونوف در ادامه گفت که برخی از تأسیسات گرمایشی بلغارستان پس از دریافت هشدار برای بررسی ظرفیت خود، آماده می شوند که در صورت قطع عرضه گاز نفت کوره سنگین را جایگزین گاز کنند.

بلغارستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که بیش از بقیه کشورها در معرض قطع عرضه گاز قرار دارد. این کشور در حدود کل نیاز کنونی گاز خود را که بین سه تا چهار میلیارد متر مکعب در سال است، از شرکت گازپروم روسیه وارد می کند. 

کد خبر 225117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =