تولید نفت غیرمتعارف همچنان به صرفه است

شرکتهای تولید کننده نفت از منابع غیرمتعارف آمریکا توانسته اند با کاهش زمان و هزینه استخراج، تولید خود را با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی، ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش 13 درصدی قیمت نفت خام از ماه ژوئن تاکنون اگرچه باعث کاهش جذابیت حفاری منابع شیل آمریکا و افزایش نگرانی سرمایه گذاران شده است اما از آنجا که قیمت ها همچنان دارای صرفه اقتصادی هستند، شرکت های تولید کننده نیز به تولید نفت ادامه می دهند.

بر اساس این گزارش، افزایش تولید نفت از منابع غیرمتعارف تگزاس و داکوتای شمالی آمریکا از یکسو و جذابیت واردات نفت به دلیل ارزش بالای دلار از سوی دیگر موجب شده اند تا نفت خام شیرین سبک آمریکا که در اواخر ماه ژوئن با قیمت 107 دلار در هر بشکه معامله می شد، هم اکنون به حدود 93 دلار برسد.

این در حالی است که تلاش بی وقفه شرکت های تولید کننده برای کاهش زمان و هزینه استخراج منابع شیل موجب شده است که تولید نفت حتی با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی همچنان سودآور باشد.

مایک بریارد، تحلیلگر موسسه مدیریت سرمایه هاج در این باره می گوید: شرکت ها هم اکنون می توانند یک چاه را در هفت یا هشت روز حفر کنند اما در گذشته این حفاری تا سی روز زمان می برد. بنابراین هم اکنون تولید نفت و گاز بسیار سودآورتر شده است.

این گزارش حاکیست، موسسه «وود مکنزی»، قیمت بدون صرفه نفت که در واقع برابر هزینه های حفاری و حمل آن است را در میدان ایگل فورد جنوب تگزاس چیزی بین 50 تا 75 دلار برای هر بشکه، در میدان باکن داکوتای شمالی بین 60 تا 80 دلار و در میدان ولف کمپ شیل تگزاس بین 65 تا 80 دلار برای هر بشکه محاسبه کرده است.

مایک اربان، تحلیلگر دویچ بانک هم گفته است که با وجود کاهش قیمت نفت، گزارش شرکت های خدمات میادین نفتی حاکی از افزایش فعالیت های آنها و در نتیجه تداوم کار تولید کنندگان است.

اما از سوی دگیر تحلیلگران موسسه تحقیقاتی برن اشتاین با بررسی درآمدهای 52 شرکت تولید و اکتشاف نفت دریافتند که هزینه های سرمایه ای این شرکت ها در سه ماه دوم سال جاری میلادی 38 دلار برای هر بشکه معادل نفت بوده است که این میزان نشان دهنده افزایش 8 دلاری درآمدهای تولید هر بشکه نفت است. این موسسه البته تاکید دارد که با توجه به روند کاهشی قیمت ها چنین وضعیتی ناپایدار خواهد بود.

در همین حال، شرکت های بزرگ نفتی نیز بر خلاف شرکت های کوچک فعال در بخش شیل، در پروژه های عظیمی سرمایه گذاری می کنند که ساخت آنها سال ها زمان می برد.

جان واتسون، مدیرعامل شرکت شورون هم با بیان آنکه هزینه فسخ بسیاری از قراردادهای تولید نفتی بالای 100 دلار است، گفت: سرمایه گذاری های ما برای دوره های چند دهه ای انجام می شود و چندان به اینکه قیمت نفت در سال آینده چه خواهد بود، وابسته نیست.

کد خبر 225121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =