پروژه یامال روسیه تحریمهای غرب را به چالش می کشد

در حالی که تحریمهای غرب علیه صنعت نفت و گاز روسیه، فعالیت بسیاری از شرکت =های این کشور را با خطر روبرو کرده است اما مسکو با حداکثر توان خود برای به نتیجه رساندن پروژه عظیم یامال تلاش می کند تا نشان دهد که در برابر تحریمها شکست نخورده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پروژه 27 میلیارد دلاری یامال با هدف بهره برداری از ذخایر عظیم و دست نخورده گاز در شمال غربی سیبری است که می تواند سهم روسیه در بازار گاز مایع را تا دو برابر افزایش دهد، بنابراین در صورتی که مسکو بتواند این پروژه عظیم را به نتیجه برساند به غرب اثبات می کند که بزرگترین صنعت انرژی جهان در برابر تحریمهای آنها آسیب پذیر نیست.

دولت روسیه پیش از این نیز اعلام کرده بود که تمامی منابع لازم برای اجرایی شدن پروژه یامال را تامین می کند اما با توجه به آن که گاز مورد نظر در پروژه یامال در قطب شمال قرار دارد، برای دسترسی به آن نیز به فناوری های پیشرفته ای نیاز است که اغلب به وسیله شریکان غربی روسیه تامین می شوند که هم اکنون به دلیل تحریمها قادر به همکاری با این کشور نیستند.

از سوی دیگر، اگرچه سهامداران یامال تاکنون 6 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده اند اما تحریمهای آمریکا و اروپا، دسترسی شرکتهای روس به منابع مالی غربی را تا حدی زیادی محدود کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران و بانکداران که به تازگی از پروژه یامال بازدید کرده اند تاکید کردند که از سرعت و پیشرفت قابل توجه آن شگفت زده شده اند.

هم اکنون بیش از 6 هزار نفر در پروژه یامال فعالیت می کنند که تا سال آینده این تعداد به 15 هزار نفر می رسد.

روسیه همچنین مشغول ساخت فرودگاه و منابع ذخیره سازی جدید برای این پروژه است.

یامال همچنین شریکام قدرتمند خارجی را مثل توتال فرانسه و سی ان پی سی چین در اختیار دارد.

بر این اساس، توتال هفته گذشته اعلام کرد که با وجود تحریم ها، فعالیت خود در پروژه یامال را متوقف نمی کند و وابستگی اروپا به گاز روسیه نیز کند کردن روند پروژه را خطرناک کرده است.

بخش عمده تولید آینده یامال که از سال 2018 میلادی به بهره برداری می رسد از هم اکنون به مشتریان اروپایی و آسیایی فروخته شده است.

این پروژه در نهایت سالانه 16.5 میلیون تن ال ان جی صادر می کند که برابر مصرف 6 ماه گاز فرانسه است.

کد خبر 225125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =