۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
  • کد خبر: 225159
کمبود آب مانع رشد تولید نفت عراق می شود

کمبود آب در میدانهای نفتی جنوب عراق به ویژه در میدانهای قدیمی، تولید نفت این منطقه را به شدت تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمبود آب، برنامه های افزایش تولید نفت در عراق که بهبود اقتصاد شکننده این کشور نیز در گرو آن است را به شدت تهدید می کند.

طرح مشترک و چند میلیارد دلاری تزریق آب دریا که برای افزایش تولید نفت میدانهای نفتی صادراتی جنوب عراق برنامه ریزی شده بود، اکنون به دلیل بی برنامگی های دولت این کشور دچار روزمرگی شده است.

طرح تزریق آب دریا فعالیتی کلیدی برای توسعه میدانهای نفتی جنوب عراق است، بخش عمده نفت عراق از این میدانها برداشت می شود، هدف از این طرح افزایش فشار برای آوردن نفت به سطوح بالاتر و غلبه بر کاهش تولید میدانهای رمیله، قرنه غربی، زبیر و مجنون است.

مقامهای رسمی و صنعتی عراق به خبرگزاری رویترز گفته اند که میدانهای قرنه غربی 1 و زبیر به شدت از کمبود منابع آبی رنج می برند که این موضوع سبب کاهش تولید نفت در این میدانها شده است.

این مقامها افزودند که با ادامه کمبود آب، کاهش بیشتر تولید دراین دو میدان قدیمی نفتی دور از ذهن نیست.

یک منبع صنعتی اعلام کرد که تولید نفت میدان قرنه غربی 1 که معلق به شرکت اکسوون موبیل است، 40 درصد در مقایسه با پارسال کاهش یافته و به روزانه 300 هزار بشکه رسیده است.

این مقام افزود که یکی از دلایل این افت تولید کمبود منابع آبی است.

یک منبع دیگر از شرکت ساوث اویل اظهار کرد: میدان نفتی زبیر، که شرکت ایتالیایی انی مجری طرح توسعه آن است، نیز از مسئله ای مشابه رنج می برد.

این منبع بدون اشاره جزئیات، ادامه داد که اکنون تولید میدان نفتی زبیر 280 هزار بشکه در روز است.

یک مقام نفتی در بغداد نیز تایید کرد که دلیل افت تولید نفت در دو میدان یاد شده، به طور قطع، کمبود آب است.

عراق که پیش از این هدف تولید نفت خود را در سال 2014 میلادی روزانه چهار میلیون و 500 هزار بشکه تعیین کرده بود، به علت محدودیتهای لجستیکی و زیرساختی و همچنین نگرانیهای امنیتی مجبور شد این هدف را به سه میلیون و 700 هزار بشکه در روز برای امسال کاهش دهد.

طرح تزریق آب دریا که پیش از این قرار بود تا سال 2013 به بهره برداری برسد و در فاز نخست روزانه پنج میلیون و 200 هزار بشکه آب دریا را از خلیج فارس به میدانهای نفتی منتقل کند، اکنون بعید به نظر می رسد تا قبل از سالهای 2018 یا 2019 به بهره برداری برسد.

این پروژه در ابتدا در سال 2010 به اکسون موبیل آمریکا سپرده شد تا مراحل ابتدایی تحقیقات را به انجام برساند، اما سپس در سال 2012 میلادی پس از عدم توافق مالی با این شرکت، ادامه طرح به شرکت دولتی سوث اویل عراق سپرده شد.

یکی از منابع نفتی گفت: تنها موضوع رساندن آب به میدانها مطرح نیست، بلکه آوردن پمپها و لوله ها برای انتقال آب به سطح زمین نیز مطرح هست و پس از آن تجهیزات جداسازی آب هم می خواهیم.

وی ادامه داد: می شود گفت که سرنوشت تولید نفت در دستان اشخاصی است که برای افزایش سرعت فرآیندهای اداری تمایل داشته باشند.

کد خبر 225159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =