روند تامین سوخت جایگزین برای صنایع عمده در زمستان بررسی شد

معاون وزیر نفت از بررسی صنایع، مجتمعها و بخشهای که می توانند از سوخت جایگزین در زمستان امسال استفاده کنند، خبر داد و گفت: تلاش می شود خوراک پتروشیمی امسال کاهش نیابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا در حاشیه نشست مشترک با اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی که شامگاه شنبه (29شهریور) برگزار شد با بیان این که "تامین خوراک"، "توسعه" و "قیمت خوراک پتروشیمی" مهمترین دغدغه بخش پتروشیمی کشور است، گفت: با توجه به روند افزایشی تولید گاز در سال جاری، قرار شد وزارت نفت خوراک بیشتری را در اختیار پتروشیمی ها قرار دهد که در اینصورت به طور یقین تولید پتروشیمی ها بیشتر خواهد شد.

منصور معظمی با اشاره به این که خوراک پتروشیمی ها در آینده نزدیک بین 5 تا 10 درصد افزایش می یابد، افزود: مدیران پتروشیمی وقت بیشتری برای افزایش تولید اختصاص دهند چون هم اکنون حجم قابل توجهی از ظرفیت ایجاد شده در صنعت پتروشیمی منجر به تولید نمی شود، که این مسئله صحیح نیست.

وی با بیان این که در زمینه قیمت خوراک بیژن زنگنه، وزیر نفت موافقت کردند تا در محدوده اختیارات وزارت نفت براساس فرمول مشخص با پتروشیمی توافق شود، افزود: بقیه اختیارات در زمینه خوراک پتروشیمی بر اساس قانون مجلس تعیین می شود که باید طبق مصوبه انجام شود.

معظمی به طرحهای توسعه ای و نیمه تمام پتروشیمی اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت مالی، وزارت نفت در این زمینه نمی تواند کمک خاصی کند. 

وی با بیان این که تاکید وزارت نفت بر این است که طرحهای توسعه ای که پیشرفت فیزیکی بالای 50 تا 60 درصد دارند  هر چه سریعتر به پایان برسد، افزود: با پایان یافتن 16 تا 17 طرح که بالای 50 درصد ظرفیت دارند چیزی حدود 15 تا 16 میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت  تصریح کرد: سرمایه گذاری این طرحها انجام شده و نیازمند سرمایه گذاری نیست.

وی درباره نگرانی مجتمعهای پتروشیمی مبنی بر تامین خوراک در زمستان هم گفت:  وزارت نفت هم اکنون صنایع، مجتمعها و بخشهای را که می توان سوخت جایگزین در اختیار آنها قرار داد را بررسی کرده و این مهم تقریبا نهایی شده است، بنابراین تلاش می شود خوراک پتروشیمی امسال کاهش پیدا نکند.


 

کد خبر 225162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =