افزایش توان 273 مگاواتی در نیروگاههای کشور

مدیر دفتر مطالعه‌های بهره‌وری منابع تولید سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) از افزایش توان نیروگاهها به میزان 273 مگاوات خبر داد.

به گزارش شانا، به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، غلامرضا بیاتی، گفت: طرح افزایش کارآیی تولید در نیروگاههای بخاری و گازی از سال 87 به سابا محول شد که پس از انجام مطالعه‌های اولیه در نیروگاهها، به راهکارهای افزایش بازده، افزایش توان و یا کاهش مصرف داخلی نیروگاهها منجر می‌شود.

وی افزود: هدف این طرح، امکان‌سنجی و افزایش توان نیروگاههای حرارتی به میزان 600 مگاوات است که تاکنون 273 مگاوات محقق شده است.

بیاتی ادامه داد: برای انجام این طرح سالانه 10 میلیارد تا 40 میلیارد ریال بودجه درنظر گرفته می‌شود که این رقم در مقایسه با هزینه احداث نیروگاههای حرارتی بسیار ناچیز است.

وی با بیان این‌که هزینه ساخت نیروگاه گازی به‌ازای هر کیلووات 400 تا 500 دلار است که این رقم برای نیروگاههای بخار به بیش از 1200 دلار برای هر کیلووات می‌رسد، گفت: این 273 مگاوات با هزینه‌ای حدود 38 میلیارد تومان ایجاد شده است که شاخص ما به‌ازای هر کیلووات 100 دلار می‌شود و اصلا قابل مقایسه با هزینه احداث نیست.

مدیر دفتر مطالعه‌های بهره‌وری منابع تولید سازمان بهره‌وری انرژی ایران، با تاکید بر این‌که اجرای این طرح تاکنون بسیار موفق بوده است، افزود: اجرای این طرح مانع تحمیل هزینه‌های اضافی همچون احداث پست و احداث خط شده است و ما با استفاده از راهکارهای مطالعه‌شده، توان نیروگاهها را افزایش داده‌ایم.

بیاتی اظهار کرد: اگر بودجه بیشتری به این طرح تخصیص یابد، سرعت اجرای پروژه افزایش می‌یابد و زودتر به هدف تعیین‌شده خواهیم رسید.

کد خبر 225187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =