مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه ماهیت طرح توسعه آزادگان جنوبی با توجه به بند «ق» بودجه باز هم بیع متقابل است، اضافه کرد: در همه قراردادهای بیع متقابل از درآمدهای میدان برای توسعه آن استفاده می‌شود.

به گزارش شانا، رکن‌الدین جوادی در گفتگو با فارس، اظهار داشت: در میدان آزادگان جنوبی پس از خلع ید چینی‌ها طراحی و MDP را به روز کردیم، تعدادی از مناقصات را برگزار کردیم و چند مناقصه دیگر تا پایان شهریور برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه طرح توسعه آزادگان جنوبی همان MDP موجود با اعمال بهینه‌سازی بعضی بخش‌ها است، تصریح کرد: ماهیت طرح توسعه آزادگان جنوبی با توجه به بند«ق» بودجه باز هم بیع متقابل است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت اضافه کرد: بخشی از تأمین مالی این پروژه را شرکت ملی نفت انجام خواهد داد و بقیه آن را از محل بخشی از درآمد تولید نفت خود میدان تأمین کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این شیوه همان روش توسعه پلکانی میادین است که کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب پیشنهاد می‌کردند، گفت: نمی‌دانم طرح کارشناسان مناطق دقیقا چه بوده است اما در همه قراردادهای بیع متقابل از درآمدهای میدان برای توسعه آن استفاده می‌شود.
جوادی ادامه داد: توصیه مناطق نفت‌خیز این بود که به شکل ناگهانی برای تولید 300 هزار بشکه نفت در ابتدای کار هدفگذاری نکنیم و در فازهای مختلف کار را تعریف کنیم که به سلیقه‌های متفاوت فنی باز می‌گردد.

*اعتراضات به قرارداد چینی‌ها در آزادگان جنوبی
به گزارش فارس، چند ماه پیش شرکت CNPCI چین به دلیل انچه تاخیر 5 ساله در اجرای طرح توسعه آزادگان جنوبی خوانده شد از طرح توسعه این میدان خلع ید شد و حکم حقوقی این خلع ید در روزهای ابتدایی شهریور ماه به این شرکت ابلاغ شد.
قرارداد شرکت چینی برای توسعه آزادگان جنوبی در سپتامبر 2012 منعقد شده است و بخشی از کارشناسان پیشرفت آزادگان جنوبی را نسبت به برنامه از پیش تعیین شده از سال 2012 نسبت به رکورد دیگر شرکت‌های خارجی چندان ضعیف ارزیابی نمی‌کنند. پس از خلع ید این شرکت گزارش‌های مفصلی درباره عملکرد چینی‌ها در پروژه‌های نفتی ایران منتشر شده است.
منصور معظمی معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت به تازگی از طراحی دور جدید همکاری های گسترده نفتی با چینی‌ها خبر داده است.
بر اساس این گزارش پس از انعقاد قرارداد توسعه آزادگان جنوبی با شرکت چینی، بعضی کارشناسان نفتی به خصوص در مناطق نفت‌خیز جنوب اعتراضات مفصلی نسبت به امتیازات اعطا شده به شرکت چینی برای انعقاد این قرارداد بیع متقابل مطرح کردند. پس از خلع ید شرکت چینی ظاهرا طرح توسعه پلکانی مد نظر کارشناسان شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای توسعه آزادگان به کار گرفته خواهد شد.
با این وجود در طرح بازنگری قراردادهای نفتی ایران که در دوره جدید وزارت نفت کلید خورده است تیپ قرارداد به شبه مشارکت در تولید نزدیک شده و طبعا امتیازات بسیار گسترده‌ای برای شرکت‌های خارجی داوطلب ورود به فرآیند توسعه میادین نفت و گاز ایران در نظر گرفته شده است.

*اختیارات ویژه وزارت نفت با توجه به بند«ق» قانون بودجه 93
این گزارش حاکی است وزارت نفت بر اساس بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه اجازه یافته است تا سقف 100 میلیارد دلار برای طرح‌های اجرای طرحهای نفت و گاز از جمله افزایش ظرفیت تولید نفت خام و گاز با اولویت مخازن مشترک با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی اقدام به سرمایه گذاری و انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران به روش بیع متقابل کند و بازپرداخت منابع حاصل از سرمایه‌گذاری را بر اساس عواید این سرمایه‌گذاری‌ها تضمین کند.
علیرغم آنکه انعقاد قرارداد‌های بیع‌متقابل با سرمایه‌گذاران پیش از این هم در قوانین پیش‌بینی شده بود اما بند «ق» قانون بودجه اختیارات ویژه و گسترده‌ای به وزارت نفت در انعتقاد چنین قراردادهایی می‌دهد چنانکه در صورت تعریف پروژه‌های تولید گاز از پارس جنوبی و جایگزینی گاز با سوخت مایع، عملا به جای 14.5 درصد از بهای میعانات تولید شده در این طرح‌ها اختیار استفاده از همه ارزش میعانات تولید شده در فازهای جدید پارس جنوبی در اختیار وزارت نفت قرار خواهد گرفت.
دولت در لایحه اخیر خود پیشنهاد دائمی شدن بند «ق» قانون بودجه 93 را به مجلس ارائه کرده است.

کد خبر 225192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =