ذخیره بنزین 400 تومانی به 710 میلیون لیتر کاهش یافت

موجودی بنزین یارانه ای ٤٠٠ توماتی در کارتهای هوشمند سوخت به کمتر از 710 میلیون لیتر رسید و این موجودی همچنان دارای اعتبار است.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به خبرنگار شانا، گفت: موجودی بنزین یارانه ای با نرخ 400 تومان به ازای هر لیتر، به 709 میلیون و 682 هزار و 873 هزار لیتر کاهش یافته است.

به گفته ناصر سجادی از این مقدار، 590 میلیون و 414 هزار و 906 لیتر بنزین به خودروهای سواری و 119 میلیون و 267 هزار و 867 لیتر نیز به موتورسیکلتها مربوط می شود.

سجادی تصریح کرد: مقایسه آمارها نشان می دهد در یکماه گذشته ( 31 مرداد تا 29 شهریور) موجودی بنزین یارانه ای باقیمانده در کارتهای سوخت، 160 میلیون و 317 هزار و 127 لیتر کاهش یافته است.

بنزین 400 تومانی همچنان اعتبار دارد

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اعتبار داشتن بنزین 400 تومانی در کارتهای سوخت گفت: تاکنون زمانی برای پایان اعتبار مصرف بنزین یارانه ای، اعلام نشده و مصرف آن با نرخ اعلام شده، همچنان پا برجاست.

به گزارش شانا، موجودی بنزین با نرخ ٤٠٠ تومان (یارانه ای) با پایان یافتن تعطیلات نوروز به دو میلیارد و ٧١٤ میلیون لیتر رسید که دو میلیارد و ١٥٣ میلیون لیتر آن به خودروهای سواری و ٥٦١  لیتر باقیمانده نیز به موتورسیکلتها اختصاص داشت.

در تعطیلات عید تصور بر این بود که مردم برای سفر از بنزین یارانه ای موجود در کارتهای خود استفاده کنند، اما این اتفاق نیفتاد.

رفتار مصرفی مردم در زمینه استفاده کمتر از بنزین ٤٠٠ تومانی در تعطیلات عید نوروز را می توان به پیش بینی افزایش قیمت بنزین در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نسبت داد.

این موضوع سبب شد مردم ترجیح دهند تا روشن شدن قیمت نهایی بنزین در فاز دوم قانون هدفمندی، مقدار بیشتری از این فرآورده با نرخ یارانه ای را در کارتهای خود نگه دارند و بجای  آن که از موجودی بنزین باقیمانده در کارتهای سوخت خود استفاده کنند، باک خودرو را با بنزین 700 تومانی پر کنند.

آمارها نشان می دهد موجودی بنزین ٤٠٠ تومانی در هفته سوم تیرماه امسال ١,٣ میلیارد لیتر بود که ١.١ میلیارد لیتر آن به خودروهای سواری و ٢٠٠ میلیون لیتر مابقی نیز به موتورسیکلتها مربوط می شد.

این آمار (موجودی بنزین 400 تومانی) در پایان مردادماه به 870 میلیون لیتر کاهش یافت که 730 میلیون لیتر آن به خودروهای سواری اختصاص داشت.

همین آمارها نشان می دهد با گذشت 167 روز از پایان تعیطلات نوروز، بیش از دو میلیارد و چهار میلیون لیتر از موچودی دو میلیارد و 714 میلیون لیتری باقیمانده در کارتهای سوخت مصرف شده است.

پیشتر انتظار می رفت با پایان یافتن تابستان و افزایش سفرهای برون شهری، بنزین یارانه ای نیز به پایان راه برسد، اما باز اینگونه نشد و هنوز بیش از 700 میلیون لیتر آن در کارتهای سوخت باقی است.

بدون تردید، با افزایش قیمت بنزین در فاز دوم هدفمندی و عرضه آن با قیمت 700 تومان نیمه یارانه ای و 1000 تومان به قیمت آزاد، رفتار مصرفی مردم نیز در استفاده از این فرآورده تغییر کرده است.

کد خبر 225206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =