آغاز عملیات احداث خط لوله صدور گاز فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان به اروپا

شرکت بی پی ساخت خط لوله صادرات گاز فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان به اروپا از مسیر ترکیه را آغاز کرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، کنسرسیومی به رهبری شرکت بی پی انگلیس طرح ساخت یک خط لوله گازی را که از فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان تا ایتالیا امتداد دارد، آغاز کرد.

این خط لوله، یک منبع جایگزین با گاز روسیه برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

این کریدور 3500 کیلومتری (2175 مایلی) شامل سه خط لوله است که پایانه سنگچال ( Sangachal) شرکت بی پی در جنوب شهر باکو، پایتخت آذربایجان را از مسیر گرجستان، ترکیه و یونان به جنوب ایتالیا متصل می کند.

ساخت این خط لوله قرار است در سال 2018 تکمیل شود و تحویل گاز با این خط لوله به اروپا نیز برای سال 2019 برنامه ریزی شده است.

رئیس جمهوری بلغارستان پیش از این آیین  گفت: بحران اوکراین بر موضوع تامین امنیت عرضه انرژی اروپا تاکید دارد و کریدور جنوبی گاز نیز در نهایت به وابستگی ما به تنها یک خط لوله پایان می دهد.

عرضه گاز آذربایجان به اروپا، وابستگی این قاره را به شرکت گازپروم روسیه که حدود یک چهارم گاز اروپا را با خط لوله تامین می کند، کاهش می دهد.

اتحادیه اروپا پس از اختلاف قیمتگذاری گاز میان روسیه و اوکراین، تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

ایتالیا نیمی از گاز صادراتی آذربایجان را از آغاز سال 2019 می خرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریگا در نامه ای به علی یف، رئیس جمهوری آذربایجان و خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا آغاز طرح ساخت این خط لوله را شادباش گفت.

لهستان و اسلواکی در ماه سپتامبر گزارشهایی مبنی بر دریافت گاز کمتر از مقدار درخواستی از روسیه ارائه داده بودند.

شرکت بی پی و شریکانش به طور رسمی طرح توسعه خط لوله قفقاز جنوبی (اس سی پی ایکس) که پایانه سنگچال را از مسیر گرجستان به شرق ترکیه متصل می کند، آغاز کردند.

خط لوله قفقاز جنوبی به خط لوله گازی ترنس آناتولین شرکت دولتی نفت آذربایجان موسوم به تاناپ (تی ای ان ای پی) متصل خواهد شد.

خط لوله تاناپ نیز به خط لوله سومی موسوم به خط لوله تاپ در مرز ترکیه و یونان متصل می شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 225221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =