سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی مهر و آذر امسال راه اندازی می شود

راه اندازی سکوهای فاز 15 و 16 پارس جنوبی با ظرفیت حدود 2 میلیارد فوت مکعب به ترتیب اواخر مهر و نیمه نخست آذر ماه انجام می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، هم اکنون مسئولان امر در فاز 15 و 16 میدان گازی پارس جنوبی با توجه به آمادگی نهایی ترین سوم پالایشگاه این فاز در حال مذاکره با مسئولان شرکتهای ملی نفت و گاز ایران برای گرفتن فرصتی کوتاه برای شات دان این پالایشگاه هستند، تا بتوانند این ترین را راه اندازی کنند.

بر اساس آخرین اخبار بدست آمده، هم اکنون با توجه آمادگی نسبی در بخش دریایی فاز 18 پارس جنوبی، دست اندرکاران پارس جنوبی به دنبال ارسال گاز ترش تولید شده این فاز به پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی هستند، زیرا پالایشگاه این فاز هم اکنون از ظرفیت خالی برای فرآورش گاز برخوردار است؛ همچنین خط لوله بین این دو فاز هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می کند و پیش بینی می شود تا اواخر مهر ماه به پایان برسد.

بر پایه این گزارش، تلاش می‌شود برای زمستان امسال حداقل ٤٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین در سه واحد پالایشگاهی فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، پیش از این با تاکید بر اینکه عملیات حفاری در فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به پایان رسیده است، تصریح کرده بود: هم‌اکنون با نصب سکوی فاز ١٦ تیمهای عملیاتی شرکت پیمانکار برای راه‌اندازی این سکو در دریا مستقر و مشغول فعالیت هستند و این سکو تا پایان مهر ماه به صورت کامل راه‌اندازی می‌شود.

علی‌اکبر شعبانپور با یادآوری اینکه سکوی فاز ١٥ این میدان نیز در صورت مساعد بودن شرایط جوی طی روزهای آینده روی جکت خود در دریا نصب خواهد شد، گفت: عملیات راه‌اندازی این سکو نیز پس از راه‌اندازی سکوی فاز ١٦ انجام می‌شود.

وی از فعالیت حداکثری دو واحد پالایشگاهی فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی (معادل ٢٥ میلیون متر مکعب) با استفاده از گاز ترش و خشک فازهای ٦ و ٧ و ٨ خبر داد و افزود: هم‌اکنون عملیات راه‌اندازی دو واحد باقی مانده این فازها در حال انجام است و براساس برنامه‌ریزی طی دو ماه آینده این واحدها نیز به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود.

هدف‌ از توسعه‌ فاز ١٥و ١٦ تولید روزانه‌ ٥٦,٦ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، ٧٥ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌،٤٠٠ تن‌ گوگرد و تولید سالیانه‌ ١,٠٥ میلیون‌ تن‌ گاز مایع‌ "LPG" (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ برای تامین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

تاسیسات‌ دریایی‌ و ساحلی‌ این‌ فازها شامل، دو سکوی‌ حفاری‌ (هرکدام شامل‌ ١١ حلقه‌ چاه‌)، دو رشته‌ خط‌ لوله‌ ٣٢ اینچ‌ دریایی‌ انتقال‌ گاز به‌ طول‌ تقریبی ١١٥ ‌کیلومتر، دو خط‌ لوله‌ ٤,٥ اینچی‌ انتقال‌ محلول‌ گلایکول‌ به‌ طول‌ تقریبی‌ ١١٥ کیلومتر، واحدهای‌ شیرین‌سازی‌ گاز و سرویسهای‌ وابسته‌ است.

هم‌اکنون ٧٢ درصد گاز مصرفی کشور معادل روزانه ٣٠٠ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌شود.

 

 

کد خبر 225249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =