ملت ایران در موضوع هسته‌ای از حقوق حقه خود کوتاه نخواهد آمد

اکنون مذاکرات ایران و گروه 1+5 در نیویورک در حال انجام است، اما در موضوع هسته‌ای همانطور که بارها اعلام و بر آن تاکید کردیم از حقوق حقه خود کوتاه نخواهیم آمد.

به گزارش شانا، حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (دوشنبه 31 شهریور ماه) پیش از عزیمت به نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران و در جمع خبرنگاران گفت: این سفر با هدف شرکت در شصت و نهمین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهد شد.

وی افزود: اما امسال اجلاس دیگری هم با عنوان آب و هوا برای بررسی مسئله محیط زیست با حضور سران حدود 100 کشور در سازمان ملل برگزار خواهد شد.

روحانی به اهمیت مسئله آب و هوا اشاره و تصریح کرد: اگر اقدام جدی در این راستا در سراسر دنیا انجام نشود، سلامت انسانها و کل محیط زیست را به خطر می‌اندازد.

رئیس جمهوری ادامه داد: در مساله محیط زیست و آب و هوا نیاز به اقدام جمعی در جهان هستیم و امیدواریم این اجلاس به مسئله آب و هوا کمک کند.

روحانی با بیان این‌که در مجمع عمومی سازمان ملل باید چند موضوع بیان و تشریح شود، عنوان کرد: مسئله اول ایران هراسی است، سالها است متاسفانه برخی از کشورها، کشورهای منطقه و ملتها را از ایران می‌هراسانند و به دورغ اتهاماتی را به جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران می‌زنند.

وی با یادآوری این نکته که دولت ایران کاملا مردم سالار و در چارچوب انتخابات است، گفت: مردم ایران دارای فرهنگی بسیار غنی و تمدنی کهن هستند و قرنها و سالیان طولانی است که با هیچ کس نجنگیده، اما مورد تجاوز دیگران قرار گرفته‎اند.

رئیس جمهوری همچنین به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: اکنون مذاکرات ایران و 1+5 در نیویورک در حال انجام است، اما در موضوع هسته‌ای همانطور که بارها اعلام و بر آن تاکید کردیم از حقوق حقه خود کوتاه نخواهیم آمد.

روحانی گفت: ما در زمینه توسعه و دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای حقوق مسلمی داریم که برای اهداف توسعه کشور مدنظر است، ما از آن دست برنمی‌داریم و آن راه را ادامه می‌دهیم.

وی با تاکید مجدد بر این‌که ایران هیچگاه به دنبال سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای نبوده و نیست تصریح کرد: در مذاکرات آنچه 1+5 از ما می‌خواهند شفافیت بیشتر در چهارچوب مقررات بین‌المللی، ایجاد اعتماد دو طرف و احترام متقابل، قابل قبول است، اما اگر 1+5 بخواهد که ما از حقوق حقه خود کوتاه بیاییم این کار امکان پذیر نیست و نه دولت و نه مردم می‌پذیرند و نه رهبر معظم انقلاب آن را قبول دارند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ملت ما و رهبری در این مسیر همه یکصدا هستند و دو صدایی وجود ندارد، صدای واحد نیز این است که فناوری صلح آمیز هسته‌ای آری و سلاح هسته‌ای نه.

وی عنوان کرد: اگر طرف مقابل به حقوق ما احترام نگذارد 100 درصد باخت ـ باخت خواهد بود و کسی فکر نکند به ضرر ایران است و آنها بیشتر ضرر می‌کنند البته باخت ـ باخت به ضرر همه خواهد بود.

رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: اکنون اوضاع اقتصادی دنیا به گونه‌ای است که می‌دانند ایران می‌تواند چه نقشی در اقتصاد منطقه و جهان، انرژی و حمل و نقل داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی ادامه داد: آنها می‌دانند که تا چه میزان به نفع کشورهای همسایه و دیگران خواهد بود که موضوع هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و عادلانه حل و فصل شود.

کد خبر 225264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =