زنگنه: مذاکره با ترکمنستان به خوبی انجام شد

وزیر نفت مذاکره با هند، پاکستان، چین و روسیه را از مذاکرات موفق در دوران معاونت ماجدی بر امور بین الملل وزارت نفت اعلام و تصریح کرد: مذاکره با ترکمنستان تدبیر زیادی می طلبید که به خوبی انجام شد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه در مراسم تودیع معاون بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت که امروز دوشنبه (31،شهریور) برگزار شد با اشاره به این که وی منشا خدمات زیادی در نفت بوده است،گفت: رفتن علی ماجدی از نفت سبب تاثر است اما از سوی دیگر خوشحالم فرد شایسته ای بعنوان سفیر ایرن مرکز اقتصادی اروپا را در دست می گیرد.

وی با بیان این که مسولیت مسائل انرژی اتحادیه اروپا از سوی وزارت خارجه به ماجدی سپرده شد، افزود: امیدواریم بتوان از این موضوع به نفع صنعت نفت کشور استفاده کرد.

وزیر نفت با بیان این که کشور ما در شرایط سخت بین المللی قرار دارد و همین شرایط سخت، کار را در روابط بین الملل دشوار می کند، افزود: معاونت بین الملل مقوله سختی است که باید مسئولیتی مانند وزارت خارجه را در رابطه با شرکتهای اصلی  نفت دنبال کند و خود این معاونت نمی تواند معامله ویا  قراردادی  امضا کند.

زنگنه افزود: معاونت بازرگانی و بین الملل وزارت نفت همانند وزارت خارجه مسئولیت هماهنگی و سیاستگذاری در روابط بین شرکتها را به عهده دارد که این مهم به درستی انجام شده است.

وزیر نفت با یادآوری این که دریافت وام کم بهره از ژاپن در دوران تصدی ماجدی بعنوان سفیر ایران در توکیو یکی از موفقیتها وی بوده است، تصریح کرد: پیدا کردن جایگزین برای اوسخت است و ایشان انتظار من برای کار کردن در این معاونت را بالا برده است.

وی اظهار امیدواری کر: ماجدی با حضور در آلمان برای سرافزاری جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.

دل کندن از نفت سخت است

معاون سابق بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت نیز در این مراسم حضور یکساله در وزارت نفت را یکی از سه دوره موفقیت آمیز خدمت 45 ساله خود اعلام و تصریح کرد: معاون کل وزارت امور اقتصاد و دارایی و سفیر ایران در ژاپن  نیز دو دوره موفقیت آمیز کاری من است.

علی ماجدی با بیان این که دل کندن از صنعت نفت سخت است، افزود: چیزهای زیادی در نفت آموختم و نوعی همبستگی بین کارکنان نفت وجود دارد که در هیچ دستگاهی دیده نمی شود.

وی این وابستگی را به مانند آنچه در ژاپن دیده تشبیه کرد و گفت: در ژاپن کارکنان هر شرکت اول نام شرکت، سپس کشور و پس از آن نام شخصی خود را عنوان می کنند یعنی سازمانی که در آن کار می کنند، در اولویت است که چنین موضوعی در کارکنان نفت هم دیده می شود.

معاون سابق بازرگانی و امور بین الملل وزارت نفت با بیان اینکه معاونت بین الملل در وزارت نفت یک شغل کاملا اقتصادی ـ سیاسی است و حتما هم باید از همین زاویه به آن نگاه کرد، افزود: این معاونت در واقع دریچه‌ای است از نفت به دنیای خارج که نیاز به یک نوع هماهنگی و همکاری هم در درون نفت و هم در بیرون نفت دارد، یعنی این معاونت نقش یک تسهیل کننده را در وزارت نفت دارد و کمک می‌کند که رابطه چهار شرکت اصلی با شرکتهای خارج از کشور راحت‌تر و روان‌تر انجام شود.

ماجدی با بیان این که بسترسازی، کار اصلی این معاونت است و شرکتها باید روی این بستر و پایه‌های آن، کار اجرایشان را انجام دهند، افزود: همچنین این بخش باید رابطه تنگاتنگی با وزارت خارجه و کمی با بانک مرکزی داشته باشد. من به سهم خود تلاش کردم چنین نقشی را در مجموعه نفت ایفا کرده و این مجموعه بتواند نگاه برهم افزایی در نفت داشته باشد و دریچه‌ای به سوی کشورهای دیگر برای همکاری باشد.

وی ضمن تشکر از همه معاونهای چهار شرکت اصلی برای همکاری اظهارکرد: وزارت نفت پس از وزارت امور خارجه نقش موثری در دیپلماسی دارد که باید آن را به خوبی انجام دهد.

 

کد خبر 225281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =