آمادگی کمیسیون اروپا برای مذاکره درباره خط لوله گازی ساوث استریم روسیه

کمیسیون اروپا آماده است تا درباره خط لوله گازی ساوث استریم با طرف روس در نشست با اوکراین و روسیه مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از بروکسل، سخنگوی اتحادیه اروپا روز دوشنبه (31 شهریورماه) گفت: در صورت مطرح شدن موضوع طرح ساخت خط لوله ساوث استریم از سوی طرف روس در نشست سه جانبه روسیه –اوکراین- اتحادیه اروپا که 26 سپتامبر (4 مهرماه) در بروکسل برگزار می شود، کمیسیون اروپا آماده است  در این باره با طرف روس مذاکره کند.

خط لوله ساوث استریم قرار است حدود ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از مسیر دریای سیاه، بلغارستان، صربستان، مجارستان و اسلوونی به ایتالیا صادر کند.

خانم مارلن هولزنر، سخنگوی گانتر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت: اگر طرف روس در این نشست موضوع طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را مطرح کند، کمیسیون اروپا آماده مذاکره در این باره است اما موضوع اصلی در این نشست سه جانبه پیدا کردن راه حلی برای اختلاف کنونی گازی میان اوکراین و روسیه است.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد که گفتگوها میان روسیه و اوکراین با واسطه گری اتحادیه اروپا 26 سپتامبر در برلین برگزار خواهد شد.
  
کمیسیون اروپا اعلام کرد: نشست بعدی سه جانبه در سطح وزارتی و با حضور گانتر اوتینگر، یوری پرودان، وزیر انرژی اوکراین و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه برگزار می شود.

بنا بر اعلام این کمیسیون، هدف از برگزاری این نشست سه جانبه تضمین تداوم عرضه و ترانزیت گاز است.

بروکسل به این دلیل که اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه است، توسعه این طرح را به حال تعلیق درآورده است.

بخش فراساحلی خط لوله ساوث استریم شامل چهار خط لوله موازی است که از بستر دریای سیاه می گذرد؛ هر خط لوله حدود ٩٣٠ کیلومتر طول و ظرفیت صادرات روزانه حدود ٤٠ میلیون مترمکعب گاز را دارد؛ شرکت ساوث استریم ترنسپورت جریان گاز را بدون وقفه کنترل و بررسی می کند.

مناقصه ساخت نخستین بخش فراساحلی خط لوله ساوث استریم در ماه مارس گذشته به شرکت ایتالیایی سایپم اس پی ای (زیرشاخه شرکت انی) واگذار شد.

فاز نخست خط لوله ساوث استریم با ظرفیت انتقال سالانه ١٥,٧٥ میلیارد مترمکعب گاز برای اواخر سال ٢٠١٥ برنامه ریزی شده است و همزمان با بهره برداری ٤ فاز این خط لوله در سال ٢٠١٨، کل ظرفیت انتقال گاز آن به ٦٣ میلیارد مترمکعب در سال می رسد.

شرکت گازپروم ٥٠ درصد، شرکت انی ایتالیا ٢٠ درصد و دو شرکت یی دی اف فرانسه و وینترشل آلمان هر یک ١٥ درصد از سهام خط لوله گازی ساوث استریم را در اختیار دارند.
کد خبر 225290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =