۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۶
  • کد خبر: 225291
صادرات گاز رومانی به مولداوی به تعویق افتاد

صادرات گاز از رومانی به مولداوی تا ماه اکتبر به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، لوری لیانسا،‌ نخست‌وزیر مولداوی دوشنبه (31 شهریور ماه 93) گفت: دریافت گاز طبیعی از رومانی که قرار بود از طریق خط لوله ساخته شده با کمک اتحادیه اروپا انجام گیرد، تا ماه اکتبر به تعویق افتاد.

وی شکست مذاکرات دولت با شرکت مولداوگاز در خصوص شرایط دریافت گاز از رومانی را دلیل اصلی به تعویق افتادن دریافت گاز از رومانی اعلام کرد.

لیانسا افزود: خط لوله گاز یاسی – اونگنی دیرتر از تاریخ تعیین شده، عملیاتی می شود، دولت امیدوار است که از ماه اکتبر دریافت گاز از رومانی آغاز شود و ما قصد داریم که تا آن زمان در خصوص فرمول دریافت این گاز با مولداو گاز به توافق برسیم.

شرکت روسی – مولداویایی مولداو گاز، تامین کننده اصلی گاز مورد نیاز مولداوی است.

خط لوله یاسی – اونگنی که با کمک اتحادیه اروپا ساخته شده، ظرفیت بسیار محدودی دارد و تنها می‌تواند به یکی از مناطق مولداوی گازرسانی کند.

آدریان کندو، معاون نخست‌وزیر مولداوی پیش از این گفته بود که این کشور می‌تواند برای افزایش امنیت انرژی خود، گاز روسیه را با استفاده از خط لوله یاسی – اونگنی و از مسیر رومانی وارد کند تا در صورت قطع جریان ترانزیت گاز از مسیر اوکراین با مشکل مواجه نشود.

با این حال، رومانی هفته گذشته به مولداوی هشدار داد که در صورت بروز شرایط اضطراری در فصل زمستان، قادر به ارسال گاز به این کشور نیست.

رومانی 80 درصد از نیاز گازی خود را از تولید داخلی تامین می‌کند و باقی آن را از گازپروم روسیه می‌خرد. با این حال این کشور امیدوار است با شروع تولید گاز از جزیره ازمینی در دریای سیاه بتواند تا سال 2019 به یک صادر کننده کامل گاز تبدیل شود.

کد خبر 225291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =