برنامه دولت نروژ برای برقی کردن میدان نفتی ژوهان اسوردراپ

دولت نروژ روز دوشنبه (31 شهریور ماه) از برنامه این کشور برای برقی کردن میدان نفتی ژوهان اسوردراپ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت نروژ دیروز اعلام کرد که بهار سال آینده برنامه برقی کردن میدان نفتی 20 میلیارد دلاری ژوهان اسوردراپ در دریای شمال را ارائه می دهد.

با این حال دولت نروژ زمان تأمین برق از خشکی به این میدان را مشخص نکرد. این طرح بزرگترین پروژه صنعتی نروژ در چند دهه اخیر است و انتظار می رود که با تولید هزاران فرصت شغلی، درآمد هنگفتی برای دولت این کشور به همراه داشته باشد.

این پروژه اوایل سال جاری در پی درخواست احزاب مخالف برای انتقال برق از خشکی به جای تولید آن درسکو به وسیله گاز طبیعی یا گازوئیل در هاله ای از ابهام فرو رفت.

این پروژه گزینه سازگارتری با محیط زیست است اما به گفته شرکت استات اویل، مجری مشترک این طرح، این طرح با بالا بردن هزینه ها سبب تأخیر در پروژه می شود.

پس از ماهها مشاجره، دولت نروژ در ماه ژوئن ضمن موافقت با پروژه اعلام کرد که این طرح هر چه سریعتر باید اجرا شود و حداکثر تا پایان سال 2022 میلادی باید به بهره برداری برسد.

بر اساس این گزارش، دولت نروژ روز دوشنبه در حالی برنامه خود را اعلام کرد که شرکت نفت نروژ نسبت به اجرای طرح برقی کردن در سالهای آتی خوش بین نبود. این شرکت اعلام کرد بدون به تعویق انداختن قابل توجه توسعه میدان نفتی ژوهان اسوردراپ، تأمین برق از خشکی به این میدان بزرگ نفتی پیش از آغاز تولید نفت در سال 2019 میلادی امکان پذیر نیست.

ترد لین، وزیر نفت و انرژی نروژ، گفت: دولت بهار سال 2015 میلادی بار دیگر پرسش خود را درباره ارائه هر چه سریعتر راه حلی به مجلس برای توسعه میدان اسوردراپ مطرح می کند. 

وی افزود: ما نیز همانند مجلس خواستار به تعویق افتادن فاز نخست توسعه میدان نفتی اسوردراپ هستیم.

بر اساس این گزارش، فاز نخست توسعه میدان نفتی ژوهان اسوردراپ با ذخیره 2.9 میلیارد بشکه نفت در حدود 20 میلیارد دلار هزینه در بر دارد. 

شرکتهای استات اویل و دت نورسک نروژ، لاندین پترولیوم و مائرسک اویل سوئد و بخشی از شرکت کشتی سازی ای پی مولر مائرسک دانمارک شرکای این پروژه هستند.

کد خبر 225359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =