باروری ابرها موجب افزایش 5 تا 20 درصدی بارش می‌شود

باروری ابرها در ایران موجب افزایش پنج تا 20 درصدی بارش در مناطق اجرای طرح می‌شود.

به گزارش شانا، به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو ، مرتضی افتخاری، رئیس موسسه تحقیقات آب با بیان این که در سال آبی جاری بحث باروری ابرها به‌ صورت جدی در ایران اجرا خواهد شد، اظهارکرد: امسال استانهایی در برنامه قرار گرفته است که مطالعه امکان‌سنجی بارورسازی در آن اتفاق افتاده باشد و یا این‌که مبتنی‌بر اطلاعات موجود و کامل این کار را انجام داد؛ در غیر این‌صورت اجرای بارورسازی نمی‌تواند موثر باشد.

وی از استانهای اصفهان، کرمان، فارس، یزد، آذربایجان‌شرقی و غربی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، گیلان، مازندران و گلستان برای اجرای طرح نام برد و افزود: روش باروری به‌لحاظ هزینه‌های استحصال آب از تمامی روشها مقرون به‌صرفه‌تر است و در بیشترین حد خود قیمت تمام‌شده هر مترمکعب آب 60 تومان برآورد شده است؛ درحالی که در روشهای دیگر تا 2000 تومان نیز هزینه انجام می‌شود.

افتخاری درباره برخی اعلام‌نظرها درباره مشکل محیط‌‌ زیستی باروری ابرها با ترکیبهای شیمیایی، گفت: حجم موادی که برای باروری ابر استفاده می‌شود، بسیار کم است؛ بطوری که هیچ اثر منفی در محیط زیست نمی‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: مقدار مجاز غلظت نقره در آب شرب 50 میکروگرم در هر لیتر است؛ این مواد سالهاست که در باروری ابرها در همه جهان استفاده می‌شود و بیشترین مقدار گزارش‌شده نقره در آب 6 برابر کمتر از حدمجاز است؛ لذا این مقدار تهدیدی برای محیط زیست نمی‌تواند باشد.

رئیس موسسه تحقیقات آب با تاکید بر این‌که باروری ابر در یک منطقه، کاهشی را در بارش مناطق دیگر ایجاد نمی‌کند، گفت: در هر مرحله از باروری از حدود پنج درصد از رطوبت ابر استفاده می‌شود و لذا این ابر توانایی دارد که در مناطق دیگر نیز بارش ایجاد کند و باروری ابر موجب از بین رفتن بارش در دیگر مناطق نخواهد شد.

وی با اشاره به لزوم افزایش امکانات فنی کشور برای توسعه طرح بارورسازی ابرها، افزود: در زمان حاضر برای انجام بارورسازی به روش هوایی فقط دو فروند هواپیما در اختیار مرکز بارورسازی ابرها است درحالی که طبق استاندارد و با توجه به گستره جغرافیایی ایران، پنج فروند نیاز است.

رئیس موسسه تحقیقات آب ادامه داد: با توجه به امکانات موجود و فاصله استانها از همدیگر، طبق برنامه کشور به سه منطقه شامل محدوده شمال‌غرب، مرکزی و حاشیه خزر تقسیم شده است تا محدوده پرواز هواپیماها مشخص باشد؛ بر این اساس، عملیات در استانهای حاشیه خزر در فصل بهار انجام می‌شود اما دو محدوده دیگر بیشتر در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

افتخاری با بیان این‌که برای پوشش کل کشور به افزایش پوشش رادار هواشناسی نیاز است، ادامه داد: اکنون سه رادار در اختیار مرکز بارورسازی است و پنج رادار نیز در سازمان هواشناسی کشور بوده اما برنامه سه رادار دیگر در دست اقدام است.

کد خبر 225373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =