قابهایی پر از نگاه

هنوز هم که هنوز است خاطره دلاوریهای نسل دفاع مقدس بهترین انگیزه برای حرکت در مسیر سازندگی کشور است. طی هفته دفاع مقدس این خاطره ها را بازمی خوانیم:

تقویم دروغ نمی‌گوید. صفحات تقویم تند‌تند ورق می‌خورد و ما ایستاده‌ایم و هنوز قابهایی را نگاه می‌کنیم که از پاییز پر است و نوارهای سیاه بر قاب تنهایی مادران روی تاقچه مانده‌است.
باز امشب هوس گریه پنهان دارم
میل شبگردی در کوچه رندان دارم
و این تصویرها در قابهای آلومینیومی که از ایستادگی و پایمردی پرند، چراغهایی‌اند برای آن که وسوسه‌ها یقه‌مان را نگیرد. مادر هنوز سوگوار عزای کودکی است که در کوچه مردانگی دویده‌است و اشکهایش کلید معرفت که این گریه‌های بی‌صدا از عاشقی یادگار دارد و تمام نمی‌شود. مردان مبارزه و ایثار، قطبهای جوانمردی و بالیدن، سده‌ها پس از حماسه بزرگ عاشورا، هنوز میل حسینی زیستن دارند. دوست دارند به‌جای «ای‌کاش گفتن» بخشی از لشگریان خدا باشند و خدا دوست دارد عشق را به قیمت گرانترین آزمایشها بسنجد.
احسب‌الناس ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون؟
آنها که عاشق یکدیگرند از بازی عاشقانه از خودگذشتگی لذت می‌برند، معیار، آزمودن و عیارسنجی عشق در عمل است:
اگر با من نبودش هیچ میلی
چرا ظرف مرا بشکست لیلی؟
و لیلی از این کوچه گذشته‌است. بوی عشق را می‌توان استشمام کرد که از این کوچه گذشته‌است. و کاش در این هوای روحانی تا ابد نفس می‌کشیدیم تا عاشقی را درست تجربه کنیم؛ ما که در کوچه‌های خالی شب نماز بی‌کسی را ادا کرده‌ایم و دستهایمان آنقدر در آسمان استجابت تاب خورده‌است که دعاهایمان رنگ وصل به خود گرفته و شعرهایمان از سرخی سوختن، پر از یگانگی است و میل یگانه شدن دارد.
شوق زیستنمان، اشتیاق دوست داشتن بوده‌است و قاعده بازی عاشقی را در گذر زمان آموخته‌ایم:
رفتم به طبیب جان گفتم که ببین دستم
هم بی‌دل و بیمارم، هم عاشق و سرمستم
صدگونه خلل دارم، ای کاش یکی بودی
با این همه علتها در شنقصه پیوستم
مهم خالی نکردن میدان عاشقی برای فرصت‌طلبان و سوداگران است. باید بر پای عشق ایستاد و بر این حلقه، بر این طواف عاشقانه سوخت.
بنال وطن که دردانه‌هایت رفته‌اند؛ بهترین زاده‌هایت...فرزندان پاکی و دلداگی. غسل‌کرده در آفتاب رویش و جوانه‌های سبز همه درختان بهشت، از قطره‌های خون عاشقان بالیده‌است.
دگربار دگربار ز زنجیر بجستم
ازین بند و ازین دام زبون‌گیر بجستم
...
تابعد و فرصتی دیگر!    

کد خبر 225553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =