الجزایر برای تولید شیل اویل با کمبود آب روبروست

الجزایر، دارنده سومین ذخایر بزرگ شیل اویل جهان، برای استخراج نفت از این ذخایر آب کافی ندارد.

به گزارش پایگاه اینترنتی فوربس، الجزایر که با مشکل کاهش تولید نفت روبروست، برای متوقف کردن و سرانجام افزایش تولید، می تواند از راههای گوناگونی استفاه کند که یکی از بهترین این روشها روی کاغذ، تولید نفت خام از ذخایر شیل اویل است.

اداره اطلاعات انرژی امریکا، الجزایر را دارای سومین ذخایر بزرگ شیل اویل در جهان، پس از چین و آرژانتین، می داند؛ حجم ذخایر شیل اویل در الجزایر نزدیک به 707 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

اگر الجزایر بتواند با استفاده از این روش با موفقیت نفت تولید کند، تبدیل به تولیدکننده ای می شود که مشتریان نفتی اروپایی خواهان همکاری با آن هستند، ضمن آن که می تواند از این راه اقتصاد خود را تقویت کند.

دولت الجزایر از ظرفیت شیل اویل این کشور آگاه است و اقدامهایی را برای اطمینان از انجام پروژه های استخراج نفت از این گونه منابع نامتعارف انجام داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی آورد که الجزایر پس از این که سال گذشته با افزودن ماده ای به قانون اساسی خود شرایط را برای شرکتهای علاقمند به تولید شیل اویل فراهم کرد، اکنون بودجه ای 100 میلیارد دلاری برای پروژه های توسعه منابع هیدروکربن تصویب کرده است.

این بودجه شامل بلوکهای منابع نامتعارف نیز می شود، ضمن آن که برای شرکتهای خارجی علاقمند به سرمایه گذاری در شیل اویل و شیل گس الجزایر مشوقهای مالیاتی نیز در نظر گرفته شده است.

دولت آنگولا همچنین در ماه ژوئن امسال اعلام کرد که قصد دارد در مدت هفت تا 13 سال آینده تعدادی چاه ازامایشی حفر کند.

با وجود مشکلات پیش روی تولید شیل اویل در الجزایر همانند مشکلات فنی و کمبود منابع لجستیکی، کمبود آب نیز به عنوان یکی از چالشهای نوظهور حرکت نامتعارف آنگولا خود نمایی می کند.

بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی ووکس دات کام، الجزایر یکی از کشورهایی است که تجهزات مناسبی برای تهیه آب لازم در استخراج شیل اویل در اختیار ندارد.

با دانستن این که هر چاه شیل اویل در طول عمر خود بین دو تا هفت میلیون گالن آب مصرف می کند و نیز این که آب استفاده شده برای استخراج نفت از این چاهها از نظر شیمیایی فرآوری می شود و پس از استفاده کاربرد دیگری نخواهد داشت، می تواند دید که الجزایر در این زمینه به چه مشکلی روبروست.

از سوی دیگر، الجزایر کشوری گرم و خشک با مصرف آب پائین است و این ماجرا در کنار مشکلات زیرساختی تولید نفت از ساختارهای شیل اویل، کار الجزایر را در این زمینه بسیار سخت می کند.

شرکتهای خارجی فعال در الجزایر بارها از دولت این کشور درخواست کرده اند تا رویه توافقنامه های تولید نفت را تغییر دهد. این شرکتها از شرایط کاری در الجزایر ابراز ناراحتی کرده اند و این امر موجب کاهش تولید نفت آنها در سالهای گذشته شده است.

نشریه پلاتس گزارش داد: تولید نفت الجزایر در ماه نوامبر 2013 برابر با روزانه یک میلیون و 140 هزار بشکه بود که در مقایسه با میانگین تولید نفت 2005 تا 2010 نزدیک به 15 درصد کاهش داشته است.

کد خبر 225892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =