توزیع بنزین یورو 4 از پالایشگاههای کشور به 20 میلیون لیتر رسید

طی یک سال اخیر 20 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تنها با انجام تغییرات نرم افزاری در پالایشگاههای کشور تهیه و توزیع شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با خبرنگار شانا در تشریح فعالیتهای یک سال اخیر برای افزایش ظرفیت بنزین یورو 4 در کشور گفت: تغییرات نرم افزاری در پالایشگاهها با هدف کاهش واردات بنزین یورو 4 صورت گرفته است.

عباس کاظمی افزود: پس از بهره مندی کلانشهرهای تهران، کرج، اراک و بخشی از تبریز از بنزین یورو 4، قرار است از این هفته در اصفهان هم توزیع بنزین یورو 4 صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: پس از تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه اراک و ارسال مستقیم آن به کلانشهرهای تهران و کرج، پالایشگاه تبریز نیز با تغییرات نرم افزاری در واحد بنزین سازی خود، موفق به تولید حدود 600 هزار لیتر بنزین یورو 4 شد که هم اکنون 60 درصد شهر تبریز را پوشش می دهد.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: پالایشگاه اصفهان هم در روزهای اخیر توانست با یک تغییرات نرم افزاری در عملیات مجتمع بنزین سازی خود به تولید بنزین یورو 4 دست یابد و از این هفته کل شهر اصفهان تحت پوشش بنزین یورو 4 قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول میزان تولید بنزین یورو 4 پالایشگاه اصفهان حدود 3 میلیون لیتر است که به دلیل کاهش آلودگی کلانشهر اصفهان، فعلا در این شهر توزیع می شود.

اسفند، تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه لاوان

کاظمی با بیان این که امیدواریم برای اوایل سال آینده بهره برداری از طرح پالایشگاه بندرعباس را در برنامه داشته باشیم، اظهار کرد: طرح بهبود کیفیت پالایشگاه لاوان نیز با 96 درصد پیشرفت تا پایان امسال تکمیل و به تولید بنزین یورو 4 کشور افزوده خواهد شد.

وی همچنین از توزیع نفت گاز یورو 4 در مشهد از دو ماه آینده خبر داد و افزود: مشهد چهارمین شهری است که پس از تهران، کرج و اراک تحت پوشش نفت گاز یورو 4 قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور با بیان این که پس از بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کل شهرهای ایران تحت پوشش بنزین و نفت گاز یورو 4 و 5 قرار می گیرد، افزود: در آن زمان ممکن است تنها در برخی از جاده های خارج از شهر بنزین و نفت گاز معمولی عرضه شود.

کاهش مازوت به زیر 10 درصد تا چشم انداز 1404

کاظمی در مورد کاهش تولید مازوت در پالایشگاه ها نیز گفت: به زودی مازوت هیچ مشتری داخلی و خارجی نخواهد داشت، بر این اساس طبق ماده 59 قانون، تمام پالایشگاه های کشور باید تولید مازوت خود را تا چشم انداز 1404 به زیر 10 درصد کاهش دهند.

وی با بیان این که در حال حاضر تنها پالایشگاه امام خمینی شازند است که تولید مازوت آن به 8 درصد می رسد، ادامه داد: امیدواریم سایر پالایشگاهها نیز هرچه سریعتر طرحهای مربوط به کاهش تولید مازوت خود را انجام دهند.

او با تاکید بر این که پالایشگاهها باید طرحهای بهبود کیفیت خود را بموقع انجام دهند، تصریح کرد: درصورتی که تا موعد مقرر تولید پالایشگاهها منطبق با استاندارد یورو 4 نباشد، محصولات آنها خریداری نمی شود و به احتمال زیاد محصولات با کیفیت پایین در خلیج فارس نیز مشتری نخواهد داشت.

کاظمی در همین رابطه به سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری شرکت ملی پالایش و پخش در گذشته اشاره کرد و افزود: این شرکت به نیابت از دولت این میزان سرمایه گذاری را در طرحهای پالایشگاهی از جمله پالایشگاه تهران، آبادان و ... انجام داده و شایسته است که این شرکتها هرچه سریعتر مطابق با ابلاغیه ای که اعلام شده عمل کرده و طرحهای بهبود کیفیت خود را تکمیل کنند.

کد خبر 225904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =