صنعت نفت از نبود راهبرد فناوری در سالهای گذشته بسیار متضرر شده است

مدیر گروه مدیریت فناوری و نوآوری موسسه مطالعات انرژی بر ضرورت توجه به فناوری در صنعت نفت تاکید کرد و گفت: آسیبهای جدی طی این سالهای به دلیل نبود راهبرد فناوری مشخص به این صنعت وارد شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، فاطمه هشدار با اشاره به این که در طول فعالیت صنعت نفت، جایگاه فناوری هیچگاه مشخص نبوده است، افزود: بسیاری از مسائل و مشکلات سر راه انتقال و توسعه فناوری در صنعت نفت ایران، بیش از اینکه به فرآیند انتقال فناوری مربوط باشد، به مسائل و مشکلات مفهومی و نبود درک مناسب از شرایط این صنعت مرتبط است.

وی با بیان این که مسائل محیطی تاثیرگذار در این صنعت (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) فضایی را ایجاد کرده که در طول فعالیت این صنعت، هیچگاه فناوری از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده است، تصریح کرد: عمده مشکلات در مسیر انتقال فناوری در صنعت نفت کشورمان مربوط می شود به الگوی غالب در این صنعت که توسعه مبتی بر بهره‌برداری و متاثر از پارامترهای سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی پیرامون این صنعت است.

به گفته هشدار، صنعت نفت کشور از نبود راهبرد فناوری مشخص طی این سالها، متحمل آسیبهای جدی شده است.

وی با یادآوری فناوری مرکاپتان زدایی آن را یکی از موفقترین نمونه های توسعه فناوری در کشور اعلام و تصریح کرد: فناوری مرکاپتان زدایی پژوهشگاه صنعت نفت تحت عنوان DMD در همکاری با شرکت روسی VNIIUSطی 10 سال اخیر بدست آمده و مزیتهای قابل توجه ای نسبت به فناوری شرکتهای خارجی رقیب دارد که یکی از مهمترین مزیتهای این فناوری بومی، رعایت کامل شرایط محیط زیست است.

مدیر گروه مدیریت فناوری و نوآوری موسسه مطالعات انرژی به قراردادهای بین المللی در صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: در ارتباط با قراردادهای بین‌المللی، محیط سیاسی حاکم بر کشور (قانون اساسی و قانون نفت) قراردادهای نفتی را به نوع خاصی از قراردادها محدود کرده است.

وی افزود: طی سالهای گذشته نیز به دلیل مشکلات ناشی از شرایط تحریم، شرکتهای بین‌المللی که دارنده فناوری هستند حاضر به همکاری با شرکتهای ایرانی نشدند.

هشدار با بیان این که در مقابل الگوی مبتی بر بهره‌برداری، الگوی مبتنی بر توسعه فناوری قرار دارد که گروهی از کشورها، توسعه صنعت نفت خود را براساس این الگو برنامه‌ریزی کرده اند، یادآور شد: با توجه به جایگاه ویژه صنعت نفت ایران، وابستگی شدید اقتصادی کشور به این صنعت و جنبه امنیتی و راهبردی این صنعت، ضروری است که با نگاهی تحلیلگرانه به اقدامها و فعالیت‌هایی که در این بخش انجام می شود، برای توسعه این صنعت مبتنی بر فناوری چاره‌ای اندیشید.

 

کد خبر 225909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =