ارزش حرارتی گاز 10 برابر برق است

ارزش حرارتی یک متر مکعب گاز، 10 برابر برق است و استفاده از برق در مناطق سردسیر به جای گاز صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، گفت: راندمان برقی که در کشور تولید می شود 38 درصد است که این راندمان در شبکه توزیع 25 درصد افت خواهد داشت.

ناصر ابراهیمی در مورد جایگزینی برق با گاز در مناطق سردسیر افزود: با توجه به بررسیهای انجام شده بین «خط لوله، ال ان جی، ال پی جی، سی ان جی و برق» مشخص شد که استفاده از برق در مناطق سردسیر مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان این که هر چه پیش می رویم ارزش واقعی گاز را بیشتر متوجه می‌شویم، تصریح کرد: هم اکنون بهترین سوخت برای گرمایش و سرمایش گاز است و اگرچه قیمت جهانی آن 50 سنت است اما به اعتقاد من قیمت واقعی گاز یک دلار است.

وی با بیان اینکه 95 درصد گاز ایران در جنوب کشور تولید و بیش از 75 درصد در مرکز و شمال کشور مصرف می شود، گفت: گاز تولیدی در مناطق جنوبی از طریق خطوط لوله سراسری به شمال، شمال شرق و شمال غرب کشور منتقل می‌شود.

ابراهیمی با بیان این که زمستان سال گذشته 200 میلیون متر مکعب کمبود گاز داشتیم، گفت: در صورت کمبود گاز در فصل زمستان، برای گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده، محدودیت قائل می شویم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره مشکلات ایجاد شده در زمان وقوع زلزله و تاثیر آن بر تخریب لوله‌های انتقال گاز، گفت: 10 سال پیش در رابطه با مقاوم سازی شبکه با شرکتهای ژاپنی و کانادایی همکاری خوبی ایجاد شد.

ابراهیمی با بیان این که خوشبختانه شبکه ما از مقاومت لازم برخوردار است، خاطرنشان کرد: بیشترین ضعف ما مربوط به علمکهای گاز است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی افزود: علمک به دیوار متصل است و با تخریب شدن دیوار، علمک صدمه می بیند.

کد خبر 225922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =