روغن کمپرسور CNG در مقیاس صنعتی داخلی سازی می شود

تولید سالانه 80 تن روغن کمپرسور سی ان جی در مقیاس صنعتی در قالب طرح پژوهشی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیگیری می شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا گفت: استفاده از روغن کمپرسور سی ان جی با توجه به توسعه جایگاههای عرضه سی ان جی، یکی از اقلام مورد نیاز این صنعت است.

علی درخشانی افزود: این طرح پژوهشی (تولید روغن کمپرسور سی ان جی) با تصویب در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی (پیرو نظامنامه جامع پژوهش و فناوری وزارت نفت و طی تمام مراحل تصویب خواهی) به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است.

وی با توضیح این مطلب که دانش فنی تولید روغن کمپرسور سی ان جی تنها در اختیار چهار یا پنج کشور است، تصریح کرد: براساس قردادی که با پژوهشگاه صنعت نفت در آبان ماه گذشته امضا شد، این نهاد تحقیقاتی، مراحل پژوهشی تولید این نوع روغن را در مدت 21 ماه انجام خواهد داد.

وی گفت: در نتیجه اجرای این طرح پژوهشی، واحد تولید صنعتی روغن کمپرسور پایه سنتزی مصرفی در کمپرسورهای سی ان جی، معادل روغن تجارتی  Mobil  Rarus 829 راه اندازی خواهد شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ضرورت اجرای این طرح را از دیدگاه نگهداشت و عملکرد کمپرسورهای سی ان جی به عنوان یکی از گرانترین و حساسترین تجهیزات مهم خواند.

درخشانی با بیان این که این طرح در دو فاز در دست اجراست، تصریح کرد: مرحله نخست «تحقیقاتی – طراحی» است که شامل روش تولید روغن معادل Mobil  Rarus 829 و ارزیابی کاربردی نتایج، طراحی لازم برای برپایی واحد صنعتی تولید روغن کمپرسور سی ان جی، همچنین شناسایی توسعه دهنده طرح مزبور و عقد قرارداد با آن است.

وی فاز دوم طرح تولید روغن کمپرسور سی ان جی را «مهندسی و ساخت» اعلام و اظهار کرد: در این مرحله برپایی و راه اندازی واحد تولید صنعتی با قابلیت تولید حداقل 80 تن در سال روغن پایه سنتزی کمپرسور سی ان جی، همچنین یک نوبت تولید آزمایشی محصول مطابق با مشخصات مورد تایید کارفرما، پیش بینی شده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: این طرح هم اکنون در مرحله بررسی گزارش فاز اول پژوهشی است.

کد خبر 225926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =