شبکه فناوری نانو در وزارت نفت راه اندازی شد

شبکه فناوری نانو با هدف پیگیری طرحهای اولویت دار صنعت نفت در حوزه نانو، در وزارت نفت تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت، صبح امروز (سه شنبه، 8 مهرماه) در نشستی خبری، از راه‌اندازی شبکه فناوری نانو در وزارت نفت به عنوان یکی از دستاوردهای این گروه خبر داد و گفت: این شبکه با مسئولیت پژوهشگاه صنعت نفت و زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت و با نظارت عالی ستاد فناوری نانو فعالیت می‌کند.

علیمراد رشیدی، با بیان این مطلب افزود: 30 طرح برگزیده نانو که در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد، در قالب شبکه فناوری نانو در وزارت نفت پیگیری می‌شود و با توجه به بیش از 10 سال فعالیت پژوهشگاه در حوزه فناوریهای نانو، امیدواریم بتوانیم هر 6 تا 12 ماه، دانش فنی یک تکنولوژی نانو را به مجموعه دانشهای فنی بومی شده در کشور اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: فعالیتهای پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه نانو اگرچه از سال 79 کلید خورد، اما این فعالیتها به طور جدی از سال 83 به بعد با راه‌اندازی گروهی تخصصی ادامه یافت و طی 10 سال گذشته، زیرساختهای موردنیاز برای 10 طرح ملی در حوزه نانو فراهم شده است.

رشیدی، استفاده از فناوری نانو را با هدف ایجاد ارزش افزوده، کاهش آلایندگیها، بومی سازی محصولات از طریق مهندسی معکوس و تجاری سازی محصولات و خدمات حائز اهمیت دانست و افزود: خوشبتانه شرکتهای تابعه وزارت نفت با درک این اهمیت، همکاری خوبی با پژوهشگاه برقرار کرده‌اند.

تولید نانوساختارها و نانولوله‌های کربنی در پژوهشگاه صنعت نفت

وی تولید اکسیدهای فلزی و فلزات نانوساختار را از جمله فعالیتهای گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت عنوان و اذعان کرد: در این فناوری، اکسیدهای معمولی به نانوساختار تبدیل می‌شود و هم‌اکنون این نانوساختار با ظرفیت بیش از 300 کیلوگرم در روز در پژوهشگاه به تولید می‌رسد.

رشیدی به پروژه نانولوله‌های کربنی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز با ظرفیت تولید 20 تا 100 کیلوگرم در روز راه‌اندازی شده است و طبق قرارداد منعقد شده، شرکتی خصوصی به تولید صنعتی این محصول با ظرفیت 180 تن در سال متعهد شده است.

وی با اشاره به مصارف بسیار نانولوله‌های کربنی در صنعت نفت بخصوص در سیمان حفاری، ادامه داد: این محصول در صنعت ساختمان نیز کاربرد فراوانی دارد و شرکتهای رقیب در دنیا، سالانه بین 250 تا 400 تن از این محصول را به تولید می‌رسانند.

بازاریابی خارجی برای عرضه سیمان فوق سبک حفاری

رئیس گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت، به دانش فنی تولید سیمان فوق سبک حفاری با استفاده از نانوساختارها اشاره کرد و گفت: این تکنولوژی هم اکنون در چاههای کشور مورد استفاده قرار می گیرد و پژوهشگاه در حال حاضر، بازاریابی این محصول را در خارج از کشور در دستور کار دارد.

رشیدی از پیاده‌سازی پروژه حذف تک مرحله‌ای گازهای اسیدی و تولید نانوکاتالیست به صورت پایلوت در ان جی ال 1200 گچساران خبر داد و گفت: خوشبختانه این پروژه، نتایج مثبتی به همراه داشته است و می‌توان در آینده، از این طرح برای جمع آوری گازهای فلر حاوی H2S و تولید گوگرد و رسیدن به ارزش افزوده بیشتر در مناطق مختلف عملیاتی استفاده کرد.

وی از تولید نانو بازدارنده خوردگی در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، سالانه 130 تن بازدارنده خوردگی مصرف می‌کند که پژوهشگاه موفق شد علاوه بر خودکفایی در این محصول، به ساخت این محصول در حوزه نانو نیز دست یابد.

به گفته رشیدی، هم اکنون شرکتهای نفت و گاز غرب، نفت و گاز زاگرس جنوبی و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز از این بازدارنده در مقیاس وسیع استفاده می کنند و بزودی زمینه مصرف این محصول بومی در این شرکتها نیز فراهم می شود.

وی ادامه داد: این بازدارنده‌ها در 40 چاه شرکت نفت و گاز شرق مورد استفاده قرار گرفته است و در صورت تایید نهایی محصول که آبان امسال مشخص می شود، این محصول به تولید صنعتی خواهد رسید.

دانش فنی ANG، راهکاری برای جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی

ذخیره‌سازی گاز طبیعی درون جاذبها (ANG)، طرح دیگری بود که رشیدی به آن اشاره کرد و توضیح داد: این طرح به جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی در جریان تعمیرات کمک می کند و با توجه به حجم ذخیره سازی فراوان گاز در این تکنولوژی، می تواند به تدریج گزینه مناسبی برای جایگزینی با سی ان جی باشد.

وی ادامه داد: به این منظور، پروژه‌ای را با همکاری شرکت انتقال گاز در دستور کار داریم و در صورت موفقیت تست میدانی این تکنولوژی در یکی از ایستگاههای تقویت فشار گاز، این تکنولوژی در تمام ایستگاههای تقویت فشار مورد استفاده قرار می گیرد.

رشیدی به پروژه ملی آلودگی بخارات بنزین اشاره کرد و گفت: در این پروژه، امکان جمع آوری بخارات بنزین و استفاده مجدد از این بخارات وجود دارد که طی 6 ماه آینده در یکی از ایستگاههای پمپ بنزین تست می شود.

وی با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در جایگاهداری پمپ بنزینها، صرفه اقتصادی این طرح را برای بخش خصوصی مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: با استفاده از این طرح، صدها لیتر بنزین در جایگاهها ذخیره می شود.

تولید صنعتی محصولات نانو توسط شرکتی دانش بنیان

رئیس گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت به راه اندازی شرکت دانش بنیان در زمینه فناوریهای نانو در این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: این شرکت با همکاری پژوهشگاه و بخش خصوصی تاسیس و متعهد شده است فناوریهای مدنظر پژوهشگاه را به تولید صنعتی برساند.

رشیدی به معرفی تجهیزات دستگاهی نانوی صنعت نفت که طی یکسال گذشته در پژوهشگاه ساخته شده است پرداخت و گفت: دستگاه انتقال حرارت، دستگاه جذب و واجذب سطحی نانوجاذبها، دستگاه ارزیابی نانوکاتالیست، CVD و سیستمهای پایلوتی و نیمه صنعتی تولید نانومواد از جمله این تجهیزات به شمار می روند.

وی تولید نانوسیالات را نیز به عنوان یکی از دستاوردهای قابل توجه پژوهشگاه در حوزه نانو مورد اشاره قرار داد و گفت: این محصول در انتقال سریع حرارت، عملکرد مناسبی دارد و از این رو می تواند جایگزین ضدیخ در خودروها شود.

رشیدی یادآور شد: همچنین استفاده از این محصول در واحدهای پالایشگاهی، سرعت انتقال حرارت را 10 تا 20 درصد افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: تولید نیمه صنعتی گرافن نانومتخلخل و نانوسیلیس ها نیز از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه در حوزه فناوریهای نانو به شمار می رود که استفاده از این نوع گرافن برای جمع آوری لکه‌های نفتی و نانوسیلیس برای تولید گل حفاری توصیه می شود.

رشیدی در پایان از حمایتهای بی دریغ رئیس پژوهشگاه صنعت نفت برای به ثمر رسیدن طرحها و پروژه‌های گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، در پایان این نشست خبری، خبرنگاران در یکی از زیرمجموعه‌های پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت حضور یافته و از آزمایشگاه مواد نانوساختار، آزمایشگاه سنجش نانومتری و طرحهای تولید اکسیدهای نانوساختار و نانولوله‌های کربنی بازدید به عمل آوردند.


کد خبر 225944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =