ارائه گزارش عملکرد کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران امروز، در نشست هیئت نمایندگان این اتاق گزارشی از عملکرد این کمیسیون ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، سید حامد واحدی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران امروز(سه‌شنبه، 8 مهر ماه) در نشست هیئت نمایندگان این اتاق گزارشی از عملکرد این کمیسیون ارائه کرد و گفت: کمیسیون انرژی برای اولین بار از ابتدای سال1390 تشکیل شد و تاکنون با دعوت از مسئولان ذیربط و اعضا، جمعا به برگزاری 59 جلسه کارشناسی و توجیهی، 34جلسه در دوره دو ساله اول فعالیت و 25جلسه در دوره دوم اقدام کرده است.

وی به برنامه‌های این کمیسیون اشاره کرد و افزود: بررسی مشکلات و عوامل مربوط به عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی، رفع موانع کسب و کار برای فعالین انرژی، بررسی راهکارهای افزایش بهره‌وری در حوزه تولید و مصرف انرژی با نگرشی بر تلفات در شبکه‌های برق، آب، گاز و بررسی راهکارهای اجرای بهتر اصل 44 در بخش بالا دستی انرژی با هدف تقویت و توانمند کردن فعالان بخش خصوصی از جمله برنامه‌های این کمیسیون بوده است.

واحدی تصریح کرد:در این مدت کمیته‌های مشترک همکاری نیز میان اتاق با وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت معدن و تجارت و برخی از کمیسیونها با هدف شناخت صحیح فرصتهای پیش رو و مشکلات حوزه انرژی کشور تشکیل شده است، همچنین بررسی مشکلات پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی درحوزه انرژی نیز در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون انرژی در ادامه ارائه گزارش عملکرد کمیسیون متبوع خود به تشکیل جلسات دوره‌ای با بنگاههای اقتصادی و صنایع انرژی بر با هدف بررسی مشکلات واحدهای اقتصادی اشاره و عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های این کمیسیون برگزاری سمینارهای علمی و آموزشی برای بنگاههای اقتصادی و صنایع انرژی بر با هدف فرهنگسازی به منظور ارتقاء فرهنگ مصرف بهینه انرژی درکشور بوده است، ضمن این‌که ساز و کارهای مربوط به جایگزینی صادرات فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی بجای صدور نفت خام و گاز طبیعی و نقش بخش خصوصی در تحقق این هدف در راستای اقتصاد مقاومتی نیز در دستور کار قرار داشته است.

وی تبیین جایگاه بخش خصوصی در بهره‌مندی از موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی کشور برای خرید و فروش، فرآوری و پالایش و معاوضه و انتقال نفت، گاز و برق و تبدیل آن به هاب انرژی الکتریکی منطقه، شناسایی مکانیسیمهای مربوط به تغییر نگاه به نفت وگاز و درآمدهای حاصل از آن از منبع تامین بودجه عمومی به منابع و سرمایه‌های مولد و بررسی راهکارهای مربوط به استفاده بهینه از ذخایر هیدروکربوری کشور بعنوان پشتوانه و محرک توسعه پایدار اقتصادی کشور را نیز از دیگر برنامه‌های این کمیسیون برشمرد.

واحدی گفت: بررسی چگونگی گذار از بحران تحریمها در حوزه انرژی، بررسی محدودیتهای ناشی از تحریمهای بین‌المللی و اثرات آن بر اقتصاد، بررسی موارد پیشنهادی جهت درج در قانون بودجه سال 1392 کشور و نیز از دیگر اقدامات این کمیسیون در دور نخست بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: بررسی نحوه قیمت‌گذاری خوراک گاز طبیعی واحدهای پالایشگاهی پتروشیمی و نیروگاهی، ارائه راهکارهای اجرایی شدن مصوبات 35گانه دولت یازدهم، بررسی موانع سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، تهیه گزارش کارشناسی پیرامون اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه انرژی و نیز بررسی ابعاد سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادات اجرایی مربوط به آن بخشی از اقدامات اتاق بوده است.

در این نشست، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که حل و فصل مساله کمبود آب به یکی از مسائل مهم دولت و نظام تبدیل شده است و البته با اشاره به اعتباری که به پروژه‌های مربوط به آب اختصاص یافته گفت: با توجه به این‌که این اعتبار قرار است از اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شود، جهت گیری این است که این بودجه توسط فعالان بخش خصوصی هزینه شود.

آل اسحاق از رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درخواست کرد، نحوه بهره گیری فعالان اقتصادی از این فرصت طلایی را مورد بررسی قرار دهد.

واحدی در این خصوص گفت: ما درکمیسیون از تشکلها دعوت کرده‌ایم که در این زمینه کنسرسیوم تشکیل دهند، این موضوع درجلسات آتی کمیسیون نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت و گزارش آن ارائه خواهد شد.

در ادامه حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز به موضوع آزادسازی قیمتها در بخش انرژی اشاره کرد و تصریح کرد: پاشنه آشیل اقتصاد کشور حرکت به سمت واقعی سازی قیمتهاست.

وی همچنین در مورد سند راهبردی صنعت، معدن و تجارت این انتقاد را وارد دانست که در مقدمه این سند به بخش غیردولتی اشاره شده در حالی که به اعتقاد وی باید صراحتا بخش خصوصی عنوان شود.

در ادامه جلسه، احمد دوست‌حسینی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که اعضای کمیسیونها نظرات متفاوتی دارند، تاکید کرد: اعتقاد دارم باید از کلی‌گویی خارج شویم و با تجمیع نظرات به یک نظر جمعی، دیدگاه اتاق را مطرح کنیم.

وی گفت: در همین گزارش و سخنانی که توسط اعضای کمیسیون انرژی مطرح شد من شاهد دو دیدگاه بودم، ابتدا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بر آزادسازی قیمت تاکید داشته و گفته‌اند تلاشهای کمیسیون در این جهت است، اما واحدی رئیس کمیسیون اعلام کرد که در سال گذشته تلاش کره که جلوی افزایش قیمت گاز را بگیرد، من به درستی و نادرستی این نظرات کاری ندارم و فعلا منظورم این است که باید به یکپارچگی نظرات برسیم.

واحدی، رئیس کمیسیون نیز در پاسخ به دوست‌حسینی تاکید کرد: در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران هماهنگی و هم‌صدایی بسیار بالایی وجود دارد و در کل نظر کمیسیون بر آزادسازی قیمت از ابتدا تا انتهاست.

وی در همین خصوص ادامه داد: ما مسلماً طرفدار آزادسازی قیمت هستیم، اما اگر قیمت گاز آزاد می‌شود باید قیمت محصولات پتروشیمی هم آزاد شود.

کد خبر 225949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =