بکارگیری نانوامولسیونها در فرایند ازدیاد برداشت از چاههای نفتی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه، ساخت نانوامولسیونها را با هدف استفاده از فناوری نانو در فرایند ازدیاد برداشت از چاههای نفتی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مهشاد علایی صبح امروز (سه شنبه، 8 مهرماه) در جریان بازدید خبرنگاران حوزه انرژی از آزمایشگاه مواد نانوساختار پژوهشگاه صنعت نفت، از ساخت نانوامولسیون با هدف استفاده در فرایند ازدیاد برداشت از چاههای نفتی خبر داد.

وی گفت: تحقیقات گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت نشان می‌دهد بکارگیری نانوامولسیونهای تولیدی پژوهشگاه، می‌تواند در افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفتی موثر باشد.

علایی تصریح کرد: به این منظور، تستهای نیمه میدانی انجام شده و نتایج خوبی به همراه داشته است.  

مسئول آزمایشگاه مواد نانوساختار پژوهشگاه صنعت نفت همچنین به استفاده از نانوکاتالیستها برای تبدیل نفت فوق سنگین به نفت سبک اشاره کرد و افزود: ما حتی توانسته‌ایم با استفاده از نانوذرات، نانوکاتالیستهایی را برای تبدیل قیر به بنزین تولید کنیم.

علایی با اشاره به تلاش این گروه برای رسیدن به دانش فنی سلولهای خورشیدی نانوساختار گفت: هم اکنون در مرحله تولید دانش فنی مربوط به این تکنولوژی هستیم و در صورت نهایی شدن این طرح، امکان تولید برق از انرژی خورشیدی با استفاده از تجهیزات ساده و هزینه ناچیز فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، پژوهشگاه صنعت نفت صبح امروز (سه شنبه، 8 مهرماه) میزبان خبرنگاران حوزه انرژی بود و خبرنگاران پس از نشستی خبری با حضور علیمراد رشیدی، رئیس گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت، در یکی از زیرمجموعه‌های پردیس پایین دستی پژوهشگاه حاضر شده و از آزمایشگاه مواد نانوساختار، آزمایشگاه سنجش نانومتری و طرحهای تولید اکسیدهای نانوساختار و نانولوله‌های کربنی بازدید بعمل آوردند.


کد خبر 225960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =