حلقه‌‏های تجاری‏‌سازی با عمل به سیاستهای ابلاغی رهبری زنجیر خواهد شد

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی بدنبال ابلاغ سیاستهای کلی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری گفت: در سیاستهای ابلاغی حلقه‌های زنجیره تجاری سازی به هم پیوند می‌خورند.

به گزارش شانا، جعفر توفیقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این‌که سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی است، گفت: همانطور که در سیاستهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی مشاهده شد تاکید خاصی بر توسعه تکنولوژی وجود دارد و در واقع نوآوری کمک می‌کند تا سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حوزه توسعه تکنولوژی و تجاری سازی آن عملیاتی شود.

وی افزود: در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری بر حمایت از تاسیس و توسعه شهرکها و پارکهای علم و فناوری تاکید شده است، شهرکها و پارکهای علم و فناوری مهمترین بستر برای شکل‌گیری و استقرار شرکتهای دانش بنیان است که بناست موتور محرک توسعه اقتصاد دانش بنیان باشند، همین موضوع جزو محورهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نیز هست.

درصدد رفع موانع اجرایی شدن قوانین مرتبط با حوزه علم و فناوری هستیم

توفیقی تصریح کرد: در همین راستا حمایت از شهرکها و پارکهای علم و فناوری و بخصوص حمایت از شرکتهای دانش بنیان در حوزه وظایف ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طبقه بندی می‌شود، در واقع ستادهای معاونت علمی ریاست جمهوری و به تبع آن ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ می‌توانند نقش بسیار مهمی در این راستا ایفا کنند، بخصوص در حوزه توسعه تکنولوژی و توسعه فناوری که بعنوان محور اصلی فعالیتها مورد تاکید است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی در خصوص اولویت بندی سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد: مأموریت ستاد ما حمایت از توسعه تکنولوژی و تجاری سازی آن است و این توجه شامل حمایت از شرکتهای داخلی، توجه به مشکلات آنها و رفع موانع پیش رویشان خواهد بود.

وی گفت: در سیاستهای کلی حوزه علم و فناوری، بندی برای حمایت از مالکیت فکری و معنوی و تکمیل زیرساختها و قوانین و مقررات مربوط به حوزه علم و فناوری آمده است که بدنبال آن قوانین و مقررات مربوط به حمایت از توسعه تکنولوژی را بررسی کرده‌ایم و در صدد رفع موانع اجرایی شدن آن تلاش می‌کنیم.

تحکیم و تعمیق رابطه صنعت و دانشگاه

توفیقی افزود: در بندهایی از سیاستهای ابلاغی بر تحکیم و تعمیق رابطه صنعت و دانشگاه و تقویت همکاریهای مستمر راهبردی بین آنها تاکید شده است که رسیدگی به این موضوع نیز در حوزه کاری ستاد قرار خواهد گرفت که در این راستا از دستاوردهای دانشگاه استفاده خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی تصریح کرد: مبحث مهم دیگر شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان است که تصور می‌کنم در سالهای گذشته در رابطه با این موضوع اقدامات مثبتی انجام شده است، اما مشکل اصلی این است که نتوانسته‌ایم برای آنها بازار کار مهیا کنیم و شاید یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان این است که ما نمی‌توانیم نخبگان را جذب بازار کار کنیم.

نخبگان بعد از شناسایی و تربیت وارد بازار کار نمی‌شوند

وی با اشاره به وضعیت نخبگان در عرصه بازار کار توضیح داد: نخبگان را خوب شناسایی و تربیت می‌کنیم، اما درست آنجایی که از آنها استفاده شود و نخبگان جذب بازار کار شوند خلاء وجود دارد و همین موضوع دلیل مهاجرت نخبگان است، در این راستا توسعه شرکتهای دانش بنیان بهترین محمل جذب نخبگان است، یعنی نباید نخبگان را در سیستمهای اداری جذب کنیم و باید آنها را به محیطهای کسب و کار ببریم و از استعداد و توانایی آنها برای رونق اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار استفاده کنیم.

توفیقی ادامه داد: با نگاهی کلی به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به این نتیجه می‌رسیم که در این سیاستها هم به توسعه علوم بنیادی توجه شده و هم به توسعه تکنولوژی و تجاری سازی، یعنی سعی شده که تمام سیاستهای مرتبط با تولید علم و تجاری سازی آن پوشش داده شود، همچنین به توسعه دانشگاهها و مراکز پژوهشی توجه ویژه‌ای شده است، علاوه بر آن نگاهی به علوم بنیادی و پایه در کنار علوم کاربردی وجود دارد، در واقع تمام زنجیره ایده تا ثروت یا زنجیره مربوط به تجاری سازی علم پوشش داده شده است، یعنی تولید علم، بهره‌برداری، اشاعه و تجاری سازی.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی گفت: ستاد ما یک ستاد توسعه فناوری و نوآوری است که بیشتر به حلقه آخر زنجیره مذکور توجه دارد، یعنی تبدیل ایده به محصول که از وظایف اصلی ما محسوب خواهد شد.

کد خبر 225962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =