دلایل و روشهای کاهش مصرف نفت در آمریکا

افزایش قیمت نفت و رکود اقتصادی غرب در 8 سال گذشته، همچنین اتخاذ سیاستهای مناسب دولتی موجب تغییر عادات مصرفی در آمریکا و در نتیجه کاهش قابل توجه تقاضا در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا مصرف فرآورده‌های نفتی آمریکا در تمام انواع آن از گازوئیل، بنزین و سوخت هواپیما گرفته تا نفت سفید و قیر کاهش پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش میزان کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در آمریکا در صورت احتساب نرخ رشد جمعیت و اندازه اقتصاد از سال 2005 تاکنون بسیار عمیق‌تر است.

همچنین میزان کاهش مصرف در بین سوخت‌های مختلف نفتی نیز متفاوت است و برای مثال کاهش مصرف نفت گاز و بنزین بسیار کمتر از کاهش مصرف سوخت‌های نفتی سنگین و قیر است.

دلایل کاهش قابل توجه مصرف فرآورده‌های نفتی نیز بسیار متفاوت است. برای نمونه در بخش تولید برق و تولید گرما سوخت‌های سنگین نفتی و کک با گاز ارزان و پاک جایگزین شده‌است. از سوی دیگر مصرف قیر و آسفالت به دلیل کاهش بودجه‌های ایالتی و فدرال کاهش یافت.

در برخی موارد نیز قوانین وضع شده از سوی دولت آمریکا موجب کاهش مصرف شده است که از جمله آنها می‌توان به الزام مصرف کنندگان به استفاده از خودروهای کم مصرف یا استفاده از سوخت‌های غیرنفتی مثل اتانول اشاره کرد. مصرف کنندگان نیز برای کاهش هزینه‌های خود به خودروهای کم مصرف و کاهش سفرهای خود روی آورده اند.

این گزارش در ادامه با اشاره به آن که تلاش‌ها برای کاهش مصرف سوخت در آمریکا به دلیل افزایش قیمت نفت از سال 2005 شکل گرفت می‌نویسد: در سایر اقتصادهای توسعه یافته جهان نیز کاهش مصرف نفت مشهود است. به گفته جیمز هملیتون، اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا، مصرف نفت در کشورهای توسعه یافته از سال 2005 تاکنون بطور میانگین هر سال 700 هزار بشکه در روز کاهش داشته است تا در پایان سال 2012 به 8 میلیون بشکه در روز برسد.

همیلتون همچنین معتقد است که اگرچه بحران مالی و رکود نیز نقش موثری در کاهش مصرف نفت در کشورهای توسعه یافته داشت اما دلیل اصلی آن، 2 برابر شدن قیمت‌ها در سال 2005 میلادی بود.
کد خبر 225971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =