امیدواری روسیه برای دستیابی به یک توافق گازی با اوکراین

وزیر انرژی روسیه امیدوار است که کشورش و اوکراین این هفته به یک توافق گازی دست یابند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز سه شنبه (8 مهرماه) ابراز امیدواری کرد که مسکو و کی یف این هفته اختلافهای خود را درباره زمان پرداخت بدهیهای گازی اوکراین به روسیه حل و فصل کنند.

روسیه ماه ژوئن گذشته عرضه گاز را به اوکراین به دلیل پرداخت نکردن بدهیهای گازی اش متوقف کرد.

پس از چند دور مذاکره میان روسیه و اوکراین که با واسطه گری اتحادیه اروپا برگزار شد، هر دو کشور از پیشرفت گفتگوهای هفته گذشته در شهر برلین آلمان خبر دادند.

نواک تایید کرد: پیش از آن که شرکت روسی گازپروم عرضه گاز را به اوکراین از سرگیرد، این کشور باید دست کم بخشی از 5.3 میلیارد دلار بدهی خود را بپردازد.

وی در جریان سفر خود به شهر آتیرائو قزاقستان به همراه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: برای ما این یک اصل مهم است که بخشی از بدهیها پیش از  عرضه دوباره گاز پرداخت شود.

نواک اعلام کرد: کی یف آماده پرداخت 3.1 میلیارد دلار از بدهی گازی خود بود اما هنوز درباره زمان و قیمت گاز به توافق نرسیده ایم.

مسکو می خواهد که کی یف بدهی گازی خود را در دو قسط (2 میلیارد دلار تا پیش از  عرضه دوباره گاز و 2.2 میلیارد دلار دیگر تا پایان سال 2014) پرداخت کند.

وزیر انرژی روسیه گفت: اوکراین خواهان پرداخت بدهی گازی خود در سه قسط 1.5 میلیارد دلاری، 0.8 میلیارد دلاری و 0.8 میلیارد دلاری است، ضمن آن که خواهان پرداخت بدهی خود تنها پس از عرضه دوباره گاز است.

کد خبر 225977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =