آمریکا در تولید نفت و مایعات گازی از عربستان پیشی می گیرد

بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود تولید نفت و مایعات گازی آمریکا در بازه ماههای سپتامبر تا اکتبر از عربستان سعودی پیشی بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی،بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، انتظار می رود تولید نفت و مایعات گازی آمریکا در بازه ماههای سپتامبر تا اکتبر برای نخستین بار از سال 1991 تاکنون از عربستان سعودی پیشی بگیرد، اما از نظر تولید نفت خام همچنان در جایگاه سوم و پس از روسیه و عربستان قرار گیرد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود برای ماه اوت که در تاریخ 10 سپتامبر (19 شهریور ماه) منتشر شد، اعلام کرد که تولید نفت و مایعات گازی آمریکا به 11.5 میلیون بشکه در روز می رسد و ظرف چند ماه آینده از تولید 11.6 میلیون بشکه ای عربستان سعودی پیشی می گیرد.

عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت به ایالات متحده است اما با افزایش تولید داخلی نفت آمریکا، این کشور نیاز کمتری به واردات پیدا می کند.

رونق شیل اویل (نفت رسی) آمریکا در سال 2008 میلادی آغاز و سبب افزایش 60 درصدی تولید نفت خام این کشور شده است. آمریکا در سال 2012 برای نخستین بار به صادرکننده ویژه مایعات گازی تبدیل شد.

عربستان سعودی در بازه ماههای ژانویه تا مارس 2014 بطور میانگین روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده مایعات گازی در جهان است. همچنین این کشور با برخورداری از 16 درصد از کل ذخایر نفتی دنیا، بزرگترین دارنده ذخایر ثابت شده نفت خام در جهان به شمار می رود.

با وجودی که آمریکا در نظر دارد که به بزرگترین تولیدکننده مایعات گازی جهان تبدیل شود، اما این امر تغییری در جایگاههای سوخت این کشور ایجاد نمی کند.

گاز در آمریکا با میانگین قیمت سه دلار و 34 سنت در هر گالن به فروش می رسد، این در حالی است که قیمت گاز در کشور سرشار از نفت عربستان سعودی به 78 سنت در هر گالن می رسد.

بر اساس مطالعات اوپک، اقتصاد عربستان سعودی وابسته به صادرات نفت است؛ صادات نفت عربستان در سال 2013 میلادی 85 درصد از درآمد صادرات این کشور را به خود اختصاص داد.

همچنین نفت و گاز 68 درصد از کل صادرات روسیه به شمار می رود.

با این حال از نظر تولید نفت خام، روسیه همچنان با تولید 10.1 میلیون بشکه نفت در روز، بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان محسوب می شود. پس از روسیه، عربستان سعودی با تولید 9.7 میلیون بشکه نفت در روز دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان به شمار می رود.

آژانس بین المللی انرژی بر این باور است که آمریکا می تواند تا پایان این دهه در تولید نفت از عربستان سعودی و روسیه پیشی بگیرد، اما این کشور هنوز نتوانسته است از تولید 9 میلیون بشکه در روز فراتر رود.

تولید نفت روسیه در ماههای اخیر کاهش یافته است و با اعمال تحریمهایی که همکاری شرکتهای روسی را با همتایان اروپایی و آمریکایی در پروژه های قطب شمال، آبهای عمیق و شیل اویل محدود می کند نیز افت بیشتری می یابد. یک چهارم کل تولید نفت روسیه وابسته به ذخایر شیل اویل است.

تحریمها همچنین مشکلاتی را برای شرکتهای غربی از قبیل اکسون موبیل، بریتیش پترولیوم، شل و شرکتهای دیگری که میلیاردها دلار سرمایه گذاری مشترک در روسیه انجام داده بودند، ایجاد می کند.

بنا بر این گزارش، همزمان با افزایش عرضه نفت نسبت به تقاضا به دلیل بحران اوکراین و خاورمیانه، همچنین ورود تولید نفت لیبی به بازار، قیمتهای نفت هم اکنون به پایینترین سطح خود در سال جاری رسیده است.

کد خبر 225978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =