ظرفیت پایانه های ال ان جی اروپا برای رویارویی با توقف صاردات گاز روسیه کافی است

بنا بر اعلام اپراتور پایانه های ال ان جی اروپا، از ظرفیت زیاد استفاده نشده پایانه های ال ان جی اروپا می توان برای رویارویی با احتمال توقف صادرات گاز روسیه در فصل زمستان استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از برلین، شرکت اپراتور پایانه های ال ان جی اروپا (جی ال یی) اعلام کرد: در صورتی که اختلاف میان اوکراین و روسیه  به اختلال و توقف در صادرات گاز روسیه با خط لوله در زمستان امسال بینجامد، می توان از ظرفیت زیاد استفاده نشده پایانه های ال ان جی اروپا استفاده کرد.

بحران در اوکراین، مسیر اصلی صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا با خط لوله، سبب نگرانی درباره اختلال در عرضه گاز در ماههای پیش روی زمستان شده است.

شرکت اپراتور پایانه های ال ان جی اروپا که گاز را با کشتیهای حمل ال ان جی از خارج وارد می کند، اعلام کرد: در صورت بروز اختلال در عرضه گاز، آنها می توانند وارد عمل شوند.

ویم گرونندیجک، رئیس جی ال یی روز سه شنبه (8 مهرماه) اعلام کرد: اگر در عرضه گاز روسیه در فصل زمستان اختلالی به وجود بیاید، به یقین می توان از ال ان جی برای حل مشکلات ناشی از این اختلال در عرضه گاز استفاده کرد.

وی افزود: اروپا ظرفیت کافی واردات ال ان جی برای پاسخگویی به حدود یک سوم از تقاضای سالانه خود را دارد و این قاره در 8 ماه نخست امسال تنها از 16 درصد از ظرفیت کنونی 206 میلیارد مترمکعبی تبدیل ال ان جی به گاز استفاده کرده است.

حدود 20 پایانه تبدیل ال ان جی به گاز برای دریافت ال ان جی در نقاط ساحلی اروپا تاسیس شده و 6 پایانه دیگر نیز در حال ساخت است.

هم اکنون استفاده از ال ان جی برای کاهش وابستگی اروپای مرکزی به گاز روسیه آغاز شده است.

این مقام در حاشیه همایش گاز اروپا پلاتس گفت: پیشنهاد ما این است که گاز را به پایانه های ال ان جی نزدیک به بازارهایی که در معرض بیشترین آسیب هستند، تحویل دهیم.

این امید وجود داشت که پس از گفتگوهای سه جانبه جمعه گذشته (4 مهر ماه) اوکراین-روسیه و اروپا، مسکو و کی یف یک توافقنامه گازی امضا کنند.

با این حال این توافق هنوز به طور موفقیت آمیز اجرا نشده است؛ روسیه که نیمی از گاز خود را از مسیر اوکراین به اروپا ارسال می کند؛ انتقال گاز از این مسیر را در سالهای 2006 و 2009 به دلیل اختلاف با اوکراین قطع کرده بود.

به گفته وی، کشتیهای حمل ال ان جی را می توان از پایانه های کمتر استفاده شده ال ان جی در اسپانیا یا شمال غرب اروپا برای ایتالیا یا یونان اجاره کرد.

با ارسال ال ان جی به این مناطق، کشورهای حوزه بالکان که تقریبا به طور کامل به گاز روسیه وابسته هستند، تامین گاز می شوند؛ با این حال تحلیلگران هشدار داده اند که کمبود زیرساختهای لازم، تحویل ال ان جی را به این مناطق دشوار می کند.

لیتوانی اواخر سال جاری میلادی بهره برداری از یک پایانه ال ان جی شناور را آغاز می کند و لهستان نیز قصد دارد که سال آینده از پایانه ال ان جی خود بهره برداری کند.

در بلندمدت، اروپا شاید ال ان جی بیشتری دریافت کند زیرا آمریکا در حال ایجاد ظرفیت صادرات است و این موضوع محموله های ال ان جی را روانه بازار اورپا می کند.

کد خبر 225980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =