اسپانیایی ها به طرح ساخت خط لوله تاپ پیوستند

شرکت اسپانیایی اناگس سهام دو شرکت اروپایی توتال و یی او ان را در طرح ساخت خط لوله گازی ترنس آدریاتیک (تاپ) خرید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از تفلیس، شرکت ساخت خط لوله گازی ترنس آدریاتیک (تاپ) اعلام کرد: شرکت اناگس ( Enagas) اسپانیا سهام دو سهامدار در این خط لوله را که برای صادرات گاز آذربایجان به اروپا طراحی شده، خریده است.

شرکت ساخت خط لوله تاپ روز سه شنبه (8 مهرماه) در بیانیه ای اعلام کرد که شرکت اناگس، اپراتور شبکه گاز اسپانیا و سه پابانه ال ان جی این کشور، 16 درصد سهام شرکتهای توتال فرانسه و یی او ان آلمان را در این طرح گازی خریده است.

بنا بر اعلام شرکت ساخت خط لوله تاپ، اپراتور شبکه گاز بلغارستان (فلاکسی) نیز با خرید سه درصد سهام بیشتر، سهم خود را در این طرح به 19 درصد افزایش داده است.

شرکتهای بی پی انگلیس، سوکار آذربایجان و استات اویل نروژ هریک 20 درصد سهام خط لوله تاپ را در اختیار دارند.

شرکتهای توتال و یی او ان، شریکان کوچکتر این پروژه گازی بودند و هر یک به ترتیب 10 و 9 درصد سهام خط لوله تاپ را در اختیار داشتند.

کی جتیل تانگلند، مدیر شرکت ساخت خط لوله تاپ گفت: سرمایه گذاری مشترک تاپ هم اکنون به روی شریکان راهبردی جدید باز است.

وی افزود: شرکت اناگس به تقویت جایگاه راهبردی خط لوله تاپ به عنوان یک پروژه واقعا اروپایی که عرضه کننده منابع جدید گاز به بازارهای انرژی قاره سبز است، کمک می کند.

آذربایجان قصد دارد سالانه 16 میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز را در بخش آذری دریای خزر تا اواخر دهه جاری به ترکیه و اروپا صادر کند.

خط لوله گازی تاپ به طول ٨٠٠ کیلومتر از شهر کوموتینی یونان در نزدیکی مرز ترکیه آغاز می شود و با عبور از آلبانی تا نزدیکی شهر سان فوکای ایتالیا امتداد دارد.

این خط لوله قرار است در سال ٢٠١٧ به بهره‌برداری برسد و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.

حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله ٢٠ میلیارد مترمکعب خواهد بود.
کد خبر 225981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =