سه فاز طرح ممیزی جامع انرژی ساختمانها در مناطق نفتخیز جنوب اجرایی شد

در راستای طرح بهینه‌ سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی تاکنون سه فاز ممیزی جامع انرژی در بخش ساختمان در گستره عملیاتی مناطق نفتخیز جنوب اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون مدیر تولید در بهینه ‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در این باره توضیح داد: در بخش ممیزی جامع انرژی در ساختمانها، سه فاز آن در حوزه ستادی و شرکتهای بهره‌ برداری نفت و گاز آغاجاری و گچساران در مساحت 482 هزار و 192 مترمربع به اجرا درآمده است.

حسین رجبعلی‌ پور گفت: برنامه ریزی لازم برای اجرای فازهای بعدی این طرح در دیگر شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شده و تا پایان  سال در شرکتهای بهره ‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و مارون نیز عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به این که برنامه ‌ریزی ممیزی جامع انرژی بخشهای ساختمان و صنعت در سطح شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از حیث وسعت و گستردگی حوزه عملیاتی این شرکت در کشور بی ‌نظیر است، افزود: در بخش ممیزی جامع انرژی در کارخانه ها و تاسیسات صنعتی نیز فاز نخست آن در شرکت بهره‌ برداری نفت و گاز کارون در روز های اخیر اجرایی شده و فازهای بعدی به چهار شرکت بهره‌ برداری دیگر اختصاص دارد.
رجبعلی پور اظهار کرد: علاوه بر پروژه‌ های ممیزی جامع انرژی، اجرای راهکارها و پروژه‌ های پایلوت مرتبط با بهسازی و بهینه‌ سازی مصرف انرژی در مناطق نفتخیز جنوب با همکاری شرکتهای تابع صورت گرفته و این شرکت توانسته‌ است در بخشهای مختلف کاهش هدر رفت انرژی را تجربه کند.

معاون مدیر تولید در بهینه ‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: همچنین در راستای استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و سایر فناوریهای نوین اجرای طرحهایی مانند تامین روشنایی چاهها با استفاده از سلولهای خورشیدی، دوجداره کردن پنجره‌های ساختمانهای اداری و مسکونی، اصلاح سامانه سرمایش، استفاده از چراغهای LED ، احداث نیروگاههای کوچک مقیاس خورشیدی و اصلاح سیستمهای سرمایشی در دستور کار قرار دارد که بخشی از آن محقق شده است.

وی با بیان این که اقدامات صورت گرفته در بحث کاهش مصرف انرژی در ساختمانهای ستاد مرکزی مناطق نفتخیز جنوب در سالهای گذشته از سوی شرکت برق منطقه‌ای اهواز مورد قدردانی قرار گرفته است، افزود: از موارد مرتبط  دیگر می‌توان به حذف روشناییهای اضافی و با راندمان پایین نظیر حذف لامپهای مدادی، جیوه‌ای مستقیم و رشته‌ای، بررسی و کنترل مطالعات پروژه ‌های ساختمانی از دید رعایت مقررات و ضوابط مقررات انرژی مانند مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، کنترل طراحی سامانه های سرمایشی متناسب با شرایط اقلیمی و نیز استفاده از ساعت نجومی در محوطه ‌ها اشاره کرد .
رجبعلی پور درباره اجرای پروژه های پژوهشی در این زمینه، اظهار کرد: پارسال پروژه‌های مهمی با همکاری اداره پژوهش و توسعه شرکت تعریف و به اجرا در آمد که از مهمترین آنها می توان از پروژه پژوهشی مربوط به بهینه ‌سازی، افزایش راندمان و توان توربینهای گازی با استفاده از روش RERATING ، پروژه پژوهشی کاربرد نانوسیالات، نانو عایق‌ها و نانو جاذبها در بهینه ‌سازی مصرف انرژی، پروژه استفاده از الکتروموتورهای پربازده و توسعه نرم‌افزار EPAT  نام برد.
معاون مدیر تولید در بهینه ‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در زمان حاضر نیز دو پروژه تعیین معیار مصرف در کارخانه های گاز و گاز مایع (NGL  ) و نمک‌ زداییها توسط شرکت بهینه ‌سازی مصرف سوخت کشور تعریف شده که این معاونت به عنوان ناظر مقیم پروژه ها انتخاب و براساس توافق به عمل آمده میان دو شرکت مقرر شده است اجرای پروژه‌ های مشترک دیگری تا پایان سال در برنامه قرار گیرد.
وی با اشاره به این که شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابع  ملزم به دریافت استانداردهای مدیریت انرژی  ISO 5001 شده اند، افزود: افزایش بهره وری و بهبود راندمان کاری یکی از مهمترین دستاورهای اجرای این طرح در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب قلمداد می شود زیرا با دریافت این استاندارد ، اجرای اصول صحیح مدیریت مصرف در سازمان پیاده می شود.
رجبعلی پور ادامه داد: استقرار سیستماتیک سامانه مدیریت انرژی راهکار موثری است که فواید زیادی را برای سازمان دارد که از آن جمله کاهش هزینه ها، افزایش کارایی انرژی، بهبود عملکرد زیست محیطی، کاهش ریسک و افزایش امنیت انرژی است.
معاون مدیر تولید در بهینه ‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تصریح کرد : در میان نهاده های تولید (مواد اولیه ، نیروی کار  و انرژی ) ، نهاده انرژی از انعطاف بیشتری برخوردار است و تجربه های جهانی و داخلی نشان می دهد که با استفاده از مفاهیم مدیریت انرژی امکان کاهش 5 تا 30 درصدی در مصارف و هزینه های انرژی واحد های صنعتی بدون هیچ گونه خللی در فرآیند تولید و کاهش مطلوبیت انرژی امکان پذیر خواهد بود.
وی گسترش احداث نیروگاههای خورشیدی در مقیاس ‌مختلف، تامین روشنایی‌ محوطه و مکانهایی که امکان به کارگیری از این نوع انرژی را داشته باشند، استقرار سامانه پایش مستمر انرژی در کارخانه ها و تاسیسات صنعتی، احداث نیروگاههای مقیاس کوچک و متوسط تولید برق با استفاده از گازهای فلر (تولید پراکنده)، بهینه ‌سازی مصرف سوخت در حفاری چاههای نفت (گازوئیل) و استفاده گسترده از توربواکسپندر برای تولید برق در چاهها را از برنامه های مدنظر این شرکت برشمرد.
رجبعلی پور در خصوص فعالیتها و اقدامات انجام شده در موضوع فرهنگسازی و آموزش اصلاح الگوی مصرف، گفت: این معاونت با برگزاری بیش از 7 هزار نفر روز  همایش، اجرای دوره های آموزشی و برپایی نمایشگاهها  در جهت فرهنگسازی و ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان و خانواده‌های آنان اقدام کرده است.
معاون مدیر تولید در بهینه ‌سازی مصرف انرژی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: تهیه و توزیع کتابچه، بروشورهای آموزشی و فرهنگی و ارسال پیامکهای آموزشی در سطح مناطق نفتخیز جنوب و کتابهای مرتبط با موضوع انرژی در مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی از دیگر فعالیتها در این بخش است.
شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب راهبری در گستره ای به وسعت افزون بر 400 هزار کیلومترمربع در استان خوزستان و بخشهایی از استانهای بوشهر ، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و ایلام  در زمینه تولید نفت، گاز و میعانات گازی از  60 میدان هیدروکربوری کوچک و بزرگ فعالیت دارد.این شرکت به لحاظ منطقه ای و جغرافیایی در ناحیه ای قرار گرفته است که در حال عادی نیازمند مصرف بالای انرژی است.

در مناطق نفتخیز جنوب در سالهای اخیر استفاده هر چه بیشتر از انرژیهای پاک و همچنین کاهش شدت مصرف انرژی یکی از مهمترین اولویتها تلقی شده است به نحوی که می‌توان از این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای پیشگام در زمینه بهینه‌ سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی نام برد .

کد خبر 225983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =