روسیه تمایل دارد علاوه بر حوزه نفت و گاز در حوزه پتروشیمی و حوزه های زیربنایی از جمله حمل و نقل و روابط بانکی هم همکاری مشترک داشته باشد

به گزارش شانا به نقل از روزنامه ایران_الهام علاقه بندان، افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و روسیه خبری است که رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اعلام کرد و با این اتفاق مبادلات تجاری دو کشور فراتر از تبادل کالاهای اساسی و مواد غذا خواهد رفت. بر این اساس ایران و روسیه که تا پیش از تیره شدن روابط روسیه با کشورهای اروپایی مبادلاتشان به تجارت مواد غذایی و میوه محدود بود با افزایش روابط تجاری دو کشور توافقاتی برای همکاری تجاری در دیگر بخش ها از جمله پتروشیمی، حمل و نقل، مبادلات بانکی و نفت و گاز میان دوکشور صورت گرفت.

با این اتفاق حجم مبادلات تجاری دو کشور به چند برابر افزایش خواهد یافت؛ چراکه بخش های جدی تر به مبادلات قبلی افزوده خواهد شد و با تسهیل عملیات بانکی شرایط آسان تری برای نقل و انتقال پول فراهم می شود.

در این خصوص کامبیز میرکریمی دبیرکل سابق اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت و گو با ایران با اشاره به کمیسیون های مشترکی که بین دو کشور برگزار شده اظهار داشت: «پیش از این هم تفاهمنامه های مشترک زیادی بین دو کشور امضا شد اما تفاوت تفاهمنامه های جدید با قبلی تغییر روابط روسیه با کشورهای اروپایی است.»وی با اشاره به تیره شدن روابط روسیه با کشورهای اروپایی و محدودیت های ایجاد شده برای این کشور خاطرنشان کرد: «همین موضوع شرکت های روسی را برای همکاری با همتایان ایرانی مشتاق تر کرده است.»

میرکریمی با بیان اینکه حوزه های جدیدی به همکاری تجاری دو کشور افزوده شده است، اظهار داشت: «روسیه تمایل دارد علاوه بر حوزه نفت و گاز در حوزه پتروشیمی و حوزه های زیربنایی از جمله حمل و نقل و روابط بانکی هم همکاری مشترک داشته باشد.»

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جدی شدن روس ها برای همکاری با ایران خاطرنشان کرد: شرکت های روسی طی ماه های گذشته به ایران آمدند و هم اکنون هم در نمایشگاه ایران پلاست قراردادهای مشترک زیادی بین دو کشور امضا شده است.» میرکریمی با بیان اینکه ایران و روسیه در گذشته مبادلاتشان به مواد غذایی محدود بود، گفت: «برای صادرات این اقلام دیگر نیازی به ایجاد بازار جدید نیست و باید همکاری را با روسیه در دیگر بخش ها از جمله پتروشیمی تقویت کنیم.» به گفته وی حل مشکلات موجود در بخش حمل و نقل، کشتیرانی و روابط بانکی مهم ترین مانعی است که باید برطرف شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به پیش شرط های کاهش هزینه مبادلات بین دو کشور تصریح کرد: «دو موضوع مهم باید مد نظر قرار بگیرد که شامل کاهش هزینه مبادلات بانکی و اعمال نظام تعرفه ای ترجیحی و تخفیفات تعرفه ای است به صورتی که دو کشور بر تعداد کالاهایی که از تخفیف تعرفه ای جهت ورود به کشور وجود دارد بیفزایند.>

میرکریمی خاطرنشان کرد: «هم اکنون تعرفه ترجیحی محدود به مواد غذایی است اما با مذاکرات صورت گرفته تلاش داریم که ایران هم به فهرست تعرفه های ترجیحی روسیه بپیوندد. در همین خصوص رئیس جمهوری هم از توسعه روابط با روسیه و چگونگی تبادل کالابا این کشور صحبت به میان آورد و از انجام توافق هایی در این راستا خبر داد.

میوه ایران وارد بازار روسیه شد
در حالی که بحث صادرات میوه ایران به روسیه مطرح شده است کیوی و لیموی تولیدی ایران وارد بازار این کشور شده و هر کیلو کیوی ایران به قیمت 6/1 یورو معادل ۶۶۰۰ تومان به دست مصرف کننده روسی می رسد. بر این اساس از زمان اقدام تلافی جویانه روسیه علیه امریکا، اتحادیه اروپا، نروژ، کانادا و استرالیا اکنون 7 هفته است که مسکو واردات میوه، سبزیجات و مواد غذایی از این کشورها را متوقف کرده است.

اما به نظر نمی رسد که مشکلی در بازار میوه و سبزیجات روسیه وجود داشته باشد و همه اقلام، حتی آنهایی که در داخل روسیه تولید نمی شوند نیز با قیمت هایی منطقی در دسترس مصرف کنندگان قرار دارند. این گزارش افزود: واردات کالااز کشورهای دیگر، جایگزین واردات از کشورهای تحت تحریم شده است.

پیشنهاد بانکی برای مبادلات مالی
همچنین رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از مذاکره تیم اقتصادی ایران در حاشیه سفر رئیس جمهوری به روسیه خبر داد و گفت: «میلیون بانک» روسیه در کنار بانک ملی ایران مسئول مراودات تجاری میان دو کشور است که بنا بر این شد که این بانک در هر پنج کشور حاشیه دریای خزر شعبی را ایجاد کرده و با ایران نیز به طور مشخص در موضوع پرداخت ها و دریافت ها همکاری ویژه داشته باشد. اسدالله عسگراولادی در چهل و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اشاره کرد: مقرر شد که بانک مرکزی نظر کارشناسی خود را در این رابطه ظرف دو ماه آینده اعلام کند.

کد خبر 225996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =