بدهی مصر به شرکتهای نفتی خارجی کاهش می یابد

وزیر نفت مصر، دیروز (سه شنبه 8 مهرماه) اعلام کرد: مصر در صدد است بدهی خود را به شرکتهای نفتی خارجی با پرداخت دو تا سه میلیارد دلار، تا پایان سال 2014 کاهش دهد.

به گزارش روزنامه الحیات، اسماعیل شریف، در یک نشست مطبوعاتی در قاهره، گفت: ما در چند روز آینده، به عنوان بخشی از مطالبات مالی شرکتهای خارجی فعال در صنایع نفت و گاز مصر، یک میلیارد دلار به این شرکتها پرداخت می کنیم .

وی ادامه داد: در هفته آینده مناقصه ای برگزار می شود تا باقیمانده بدهی این شرکتهای نفتی خارجی با قرض گرفتن از بانکهای بین المللی پرداخت شود.

مجموع بدهیهای نفتی مصر به شرکتهای خارجی فعال در این کشور در پایان ماه ژوئن امسال پنج میلیارد و 900 میلیون دلار اعلام شده بود.

پس از انقلاب سال 2011 مصر که به سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق این کشور انجامید، اقتصاد مصر به دلیل آشفتگیهای سیاسی به شدت آسیب دید و از آن زمان، پرداخت مطالبات مالی شرکتهای نفت و گاز خارجی فعال در صنعت نفت مصر نیز با مشکل روبرو شد.

مصر در سال گذشته میلادی یک میلیارد و 500 میلیون دلار از بدهیهای خود رابه این شرکتهای خارجی پرداخت کرده است.

این کشور آفریقای شمالی تعهد داده است تا سال 2017 سه میلیارد دلار از بدهیهای خود را به شرکتهای خارجی نفتی از جمله بی پی و بی جی  پرداخت کند.

به این ترتیب مصر به دنبال جلب اعتماد شریکان خارجی خود که به دلیل تراکم بدهیهای مصر در عملیات توسعه میدانهای نفتی، اکتشاف و حفاری به کندی فعالیت می کنند، است و سعی دارد از کاهش سرمایه گذاری این شرکتها در آینده جلوگیری کند.

مصر، بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا و دومین تولید کننده گاز در این قاره، پس از الجزایر، به شمار می رود، این در حالی است که بخش انرژی مصر به شدت تحت نفوذ شرکتهای خارجی فعال در این کشور قرار دارد.

از جمله شرکتهای بین المللی فعال در بخش انرژی مصر می توان به شرکتهای ایتالیایی «انی» و «ادیسون» و شرکتهای انگلیسی «بی پی» و «بی جی گروپ» اشاره کرد.

 

کد خبر 226012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =