همکاری ایران و روسیه برای ساخت پالایشگاههای کوچک

بخش خصوصی ایران با هیئت روسی در زمینه سوآپ، ترانزیت و ساخت پالایشگاههای کوچک به تعامل رسیدند و این ماه هیئتی از ایران برای ادامه مذاکرات به مسکو سفر می کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: این تعامل بعد از خروج هیئت روسی از ایران از طریق مکاتبه ادامه داشته و در ماه جاری نیز قرار است با سفری به روسیه، مذاکرات ادامه یابد.

حسن خسروجردی گفت: شرکتهای ایرانی در امر سوآپ و ترانزیت بویژه با توجه به شرایط تحریم، تجربه خوبی دارند که این تجارب باید به دیگر کشورها صادر شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وزارت نفت به منظور سوآپ، بویژه سوآپ فرآورده های نفتی برای شرکتهای خصوصی منعی ایجاد نکرده است.

خسروجردی اظهار کرد: هم اکنون روش سوآپ بصورت همنام و وزنی تعیین شده؛ بگونه ای که مثلا هر فرآورده ای که در شمال تحویل می دهیم، باید همان فرآورده را با همان وزن مشخص در جنوب تحویل بگیریم.

به عقیده این فعال اقتصادی، انجام عملیات سوآپ بصورت غیرهمنام و بر اساس وزنش به صرفه تر است، بر این اساس قیمت برخی فرآورده های همنام بدلیل تفاوت کیفیت، در شمال و جنوب متفاوت است و بهتر است که شرکتها بتوانند فرآورده ها را بر اساس ارزش پولی آنها سوآپ کنند.

در دولت گذشته از محل سوآپ ضرر کردیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز، پتروشیمی با بیان این که در سالهای گذشته چند نوبت در نفت خام قزاقستان سوآپ انجام دادیم، اظهار کرد: در آن زمان بعلت تغییر ناگهانی و غیر کارشناسی "سوآپ فی" شرکتهای داخلی ضرر هنگفتی را تجربه کردند و پس از آن بود که سوآپ بطور کلی در کشور متوقف شد و ایران بازارهای خود را از دست داد.

خسروجردی با بیان این که در دولت جدید راهها هموارتر شده است، گفت: در حال حاضر با مسائل، عاقلانه و منطقی تر برخورد می شود.

شرکتهای خصوصی به دانش سنجیده شوند

به عقیده خسروجردی، بهتر است ملاک انتخاب شرکتهای خصوصی برای انجام پروژه ها دانش آنها باشد.

وی ادامه داد: همچنین بجای پول محور کردن پروژه ها اگر اعتبار محوری جایگزین شود، ممکن است بسیاری از مشکلات اجرای پروژه ها کاهش یابد.

او در این مورد توضیح داد: اگر به اعتبار شرکتها برای گرفتن پروژه ها، تهیه خوراک اولیه و ... بیشتر از دارایی نقدی آنها توجه شود، شرکتهایی که در زمینه طرح موردنظر، از دانش و تجربه خوبی برخوردارند در راس قرار می گیرند.


کد خبر 226013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =