کارکنان شرکت نفتی کی استون به کردستان عراق باز می گردند

شرکتهای نفتی خارجی در بیم و امید خشونتهای عراق یکی پس از دیگری برای حضور دوباره کارکنان خود و از سر گیری تولید نفت اعلام آمادگی می کنند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، شرکت نفت گالف کی استون اعلام کرد پس از کاهش حمله های هوایی آمریکا به مواضع داعش و افزایش امنیت در اقلیم کردستان عراق کارکنان خود را با هدف افزایش تولید نفت به کردستان عراق باز می گرداند.

کی استون مجبور شده بود همه کارکنان خارجی خود را به دنبال ناآرامیهای عراق از منطقه اقلیم کردستان این کشور تخلیه کند.

هدف تولید این شرکت از چاههای نفتی شیخان در اقلیم کردستان عراق 40 هزار بشکه در روز است. این در حالیست که تا پایان ماه گذشته میلادی، کی استون روزانه 23 هزار بشکه نفت تولید می کرد.

پس از حمله های خشونت بار شورشیان داعش به مناطق گسترده ای از شمال عراق و سوریه، شرکتهای نفتی خارجی فعال در این منطقه از جمله شورون، ماراتن اویل و آفرن مجبور به تخلیه کارکنان خارجی خود از مناطق بحران زده شدند.

شرکت نفت شاماران، ماه گذشته فعالیت خود را در میدان نفتی دیمر داغ اقلیم کردستان از سر گرفت، همچنین شرکت نفت اوریکس نیز اعلام کرد با بهبود شرایط امنیتی منطقه تولید نفت خود را بالا می برد.

از سوی دیگر، شرکتهای خارجی فعال در عراق درگیر مناقشه نفتی اقلیم کردستان و بغداد بر سر تقسیم درآمدهای نفتی این کشور نیز شده اند.

اقلیم کردستان عراق نفت خود را از ابتدای سال 2014 میلادی به شکل مستقل از خط لوله کرکوک-جیهان برای فروش به ترکیه ارسال می کند.

در همین حال، شرکت کی استون نیز اعلام کرد که 70 درصد نفت تولیدی خود را از همین راه به ترکیه ارسال می کند و باقی آن را در بازارهای داخلی عراق می فروشد.

در بیاینه کی استون همچنین اعلام شده که این شرکت تاکنون نزدیک به چهار میلیون بشکه نفت به ترکیه صادر کرده و برای تعیین چگونگی پرداخت پول آن با مقامهای کرد در حال مذاکره است.

کیستون در ماه اوت 2014 میلادی 220 هزار بشکه به بازارهای داخلی عراق فروختند که درآمد آن معادل 9 میلیون و 400 هزار دلار است.

کد خبر 226060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =