اجرای طرح تحول اقتصادی در شرایط تحریم، مردم را به آینده امیدوار کرد

اجرای طرح تحول اقتصادی در شرایط تحریم آرزوی بسیاری از کشورها بوده که نتوانستند آن را اجرا کنند، بنابراین قدمهای مهمی در این بخش برداشته‌ایم و مردم ایران، به آینده امیدوار شده‌اند.

به گزارش شانا، حسن روحانی، رئیس جمهوری، امروز (چهارشنبه 9 مهر ماه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: همه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس اعتراف داشتند که تهران نقش بی‌بدیلی در مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه دارد و اگر تلاشهای جمهوری اسلامی ایران نبود وضع منطقه از شرایط کنونی بسیار بدتر می‌شد.

وی با اشاره به ملاقاتهای خود با مقامهای ارشد کشورهای اروپایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیایی، افزود: لازم بود نظرات جمهوری اسلامی ایران را در مورد مسائل مختلف به کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کنیم.

روحانی به اظهارات مقامات ارشد کشورها در مورد موضوع فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای در ایران اشاره و تصریح کرد: کشورها مایل بودند که این مسأله به سرعت حل و فصل شود، روابط گسترده‌تر شود و سرمایه گذاران آنها بتوانند فعالتر در ایران حضور یابند و در مجموع، جمهوری اسلامی ایران نقش بالاتر و گسترده‌تری را در مسائل منطقه‌ای و جهانی ایفا کند.

رئیس جمهوری، با تأکید بر این‌که، جمهوری اسلامی ایران از فرصتهای پیش آمده برای تعامل با مردم کشورها بهره‌گیری و استفاده می‌کند، گفت: در حد توان این مهم انجام گرفت و بخصوص در جلسات اقتصادی و سرمایه گذاری میان آمریکاییها و ایرانیان، همه مصمم بودند که روابط بسیار خوبی با ایران ایجاد شود.

روحانی در باره حل و فصل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گامهایی که در این عرصه برداشته شده، افزود: پیشرفتهای زیادی حاصل شده است، البته روشن است همه مسائلی را که 12 سال درباره آن بحث شده، نمی‌توان سریع حل و فصل کرد و گامها در این عرصه باید بلندتر باشد.

وی با اشاره به این‌که اگر منظور برخی از کشورها از تحریم، کاهش فعالیتهای هسته‌ای بود، این رویکرد نتیجه و ثمری نداشت، گفت: اگر هدف آن کشورها، کم کردن دسترسی مردم به دارو و گران کردن تجهیزات پزشکی و فشار بر مسائل اقتصادی با هدف آزار مردم ایران بوده، در شرایطی که هنوز تحریمها وجود دارد، از این موضوع در حال عبور هستیم.

رئیس جمهوری با اشاره به اجرای طرح تحول اقتصادی در شرایط تحریم در حالی که اجرای این طرح آرزوی بسیاری از کشورها بوده و نتوانستند آن را اجرا کنند، عنوان کرد: ما در بخش اقتصادی قدمهای مهمی برداشته‌ایم و مردم ایران، به آینده امیدوار هستند و در صحنه‌های سیاسی و اقتصادی با نشاط حضور دارند.

روحانی در ادامه سخنان خود به سفر به آستاراخان روسیه و اجلاسی که در زمینه دریای خزر برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: دریای خزر برای تمامی کشورهای ساحلی مهم است، 5 کشور حوزه دریای خزر اجتماع کرده بودند و جلسه بسیار مهم بود.

رئیس جمهوری با بیان این‌که بیش از نیمی از جمعیت حوزه دریای خزر در ساحل جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند، ادامه داد: ما منابع بسیار مهمی در حوزه دریای خزر برای همکاری مانند حمل و نقل، توریسم، اقتصاد، آبزیان، محیط زیست، مسائل امنیتی و توسعه‌ای در اختیار داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدارهای دوجانبه با روئسای جمهوری روسیه و آذربایجان اشاره و تصریح کرد: آذربایجان یکی از همسایگان خوب ماست و روابط بسیار خوب فرهنگی بین مردم جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد و دراین ملاقات بر اراده دو کشور برای توسعه روابط تأکید شد و مسایلی که مورد علاقه دو طرف بود بحث و بررسی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی با اشاره به چهار دیدار روئسای جمهوری ایران و روسیه طی یکسال گذشته، گفت: در این ملاقات توافقات گذشته مرور شد و همه آنها عملیاتی و اجرایی خواهند شد، این امر می‌تواند تحولی را در روابط اقتصادی، منطقه‌ای، امنیتی، سیاسی و فرهنگی و علم و فناوری میان دو کشور ایجاد کند.

کد خبر 226067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =