تولید نفت عربستان در ادامه سال 2014 کاهش می یابد

تحلیلگران بانکی پیش بینی کردند که تولید نفت عربستان در سه ماه انتهای 2014 کاهش یابد اما با شروع سال آینده میلادی روند روبه رشد خود را پی بگیرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ام ان آی نیوز، تحلیلگران اقتصادی عربستان پیش بینی کردند که تولید نفت این کشور در سه ماه پایانی امسال به دلیل عرضه نفت فراوان در بازار، کاهش تقاضا و نیز کاهش نگرانیهای ژئوپلتیکی، کم شود.

این کارشناسان نیز انتظار دارند که در ابتدای سال 2015 میلادی با افزایش مصرف سوخت جهانی و بالا رفتن رشد اقتصادی، تولید نفت عربستان افزایش یابد.

تحلیلگران بانک جدوه پیش بینی کردند که عرضه نفت عربستان در ماهای پایانی امسال به روزانه 9 میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یابد. این سطح تولید، میانگین روزانه تولید نفت عربستان در سال 2014 را به 9 میلیون و 700 هزار بشکه می رساند.

از سوی دیگر، این کارشناسان اعتقاد دارند تولید نفت عربستان در سال 2015 با اندکی افزایش به 9 میلیون و 600 هزار بشکه در روز برسد.

در گزارش بانک جدوه آمده است: منابع نفتی غیر عضو اوپک، بویژه آمریکا، به افزایش تولید خود در ادامه امسال ادامه می دهند، در کنار این افزایش، اوپک نیز شاهد افزایش جزئی تولید نفت خود به دلیل بازگشت نفت لیبی به بازار بوده است.

عربستان پیش از این اعلام کرده بود که تولید نفت خود در ماه اوت امسال را 400 هزار بشکه کاهش داده است تا از این راه بتواند کاهش صادرات نفت به آمریکا و رشد آهسته بازارها را جبران کند.

گفته می شود افزایش تولید نفت داخلی در آمریکا به دلیل انقلاب نفتی این کشور، سبب کوچک شدن بازارهای نفتی کشورهایی مانند نیجریه و سبب به وجود آمدن مازاد نفت در این در بازارها شد.

پاتریشیا موهر، کارشناس بانک اسکاشیا، در گزارشی نوشت: به نظر می رسد در سال 2015 بر مبنای روند رشد آرام تقاضای نفت و رشد چشمگیر عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک، برای ایجاد توازن در بازار سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) باید سقف تولید خود را تا 500 هزار و یا حتی یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

بانک جدوه نیز با اعلام این که عربستان تلاش می کند سهم 32 درصدی خود را در تولید نفت اوپک حفظ کند، گفت: بعید است که کاهش آن چنانی تولید نفت در اوپک رخ دهد.

در گزارش بانک جدوه همچنین پیش بینی شده است که قیمتهای نفت در ماه های پایانی امسال افزایش می یابد اما به دلیل وجود یک میلیون و 730 هزار بشه نفت مازاد در بازارها، قیمت نفت بیش از 100 دلار نخواهد رفت.

بانک جدوه در گزارش خود آورد: معتقدیم ناآرامیهای گسترده در عراق دیگر تاثیر چندانی در تولید نفت نخواهد داشت، بلکه حمله های کوچک هستند که چهره تولید نفت را مغشوش کرده است و تاثیر کوتاه مدت بر قیمتها می گذارند، انتظار داریم تا آینده نزدیک سطح تولید نفت عراق در همین مرز بماند.

این بانک عربستانی در باره تولید نفت لیبی اظهار کرد که با در نظر گرفتن تخریب زیرساختها و خطر ناشی از جنگ گروه های رقیب، این کشور شاهد رشد آهسته ای خواهد بود.

این گزارش همچنین اختلال در تولید نفت روسیه را امری بعید عنوان و اعلام کرد تحولات روسیه و اوکراین بر تولید نفت روسیه تاثیر نمی گذارد.

کد خبر 226072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =