نگرانی نروژ از کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر سرمایه گذاریهای بخش انرژی

وزیر نفت نروژ روز سه شنبه (8 مهر ماه) از کاهش قیمتهای نفت و تأثیر آن بر سطح سرمایه گذاریهای بخش انرژی این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تورد لین روز سه شنبه با ابراز نگرانی از کاهش سطح سرمایه گذاری در صنعت انرژی نروژ و تمایل این کشور به بازگشت قیمتهای نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه، پیش بینی کرد که بر اساس معیارهای گذشته، سال آینده فعالیتها در سطح بالایی قرار می گیرد.

وی با اعلام این که در سال جاری با وجود ثبت حد نصاب جدید در عملیات حفاری، اکتشاف در قطب شمال نروژ ناامیدکننده بود، تصریح کرد که نگرانی اصلی بخش انرژی این است که چنانچه شرکتهای خدماتی مانند دهه 1990 به طور دائم ظرفیت خود را کاهش دهند، نمی توانند با بالا رفتن دوباره قیمتهای نفت، افزایش تقاضا را تأمین کنند.

لین در حاشیه یک کنفرانس افزود: ما تمایل داریم که قیمتهای نفت به بالای 100 دلار بازگردد و در همان سطح ثابت بماند اما همچنین شاهد سطح پایین فنی قیمت نفت در حدود 80 دلار بوده ایم.

وی خاطر نشان کرد: انتظار ندارم که قیمتهای نفت در این راستا حرکت کند اما در گذشته هیچگاه سطح پایین فنی برای بازار نفت وجود نداشت. پیشتر کف قیمت نفت به تصمیمهای سیاسی در کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت بستگی داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت برنت دریای شمال هفته گذشته به کمتر از 96 دلار در هر بشکه کاهش یافت که پایین ترین سطح در بیش از دو سال اخیر بوده است. این موضوع نگرانی شرکتهای نفتی را که با افزایش هزینه ها، کاهش کارایی و تقاضا از سوی سهامداران برای افزایش بازده تحت فشار هستند، بیشتر کرده است. 

نروژ هفتمین تولیدکننده نفت در جهان و بزرگترین تأمین کننده گاز اروپا به شمار می رود که برای تأمین هزینه به درآمد مالیات انرژی وابسته است. بانک مرکزی این کشور روز سه شنبه اعلام کرد که به دلیل عدم کفایت درآمد مالیاتی با پول داخلی، درآمد نفتی را برای بودجه به ارز خارجی تغییر می دهد.

هلگ لاند، مدیرعامل شرکت نفتی استات اویل، بزرگترین تولیدکننده انرژی نروژ، گفت: قیمت نفت در دهه گذشته از بیش از 40 دلار به حدود 100 دلار در هر بشکه یعنی سه برابر افزایش یافته است.

وی افزود: اما به دلیل افزایش سرمایه گذاریها، بالا رفتن هزینه ها، پیچیدگی بیشتر و خطر بیشتر، بازگشت سرمایه از شرکتهای بزرگ در زمان مشابه 30 درصد کاهش یافته است.

انتظار می رود که سرمایه گذاریها در بخش نفت و گاز نروژ در حدود 10 درصد کاهش یابد و به گفته لین این موضوع شرایط راحتی برای همه نیست.

شرکتهای نفتی به منظور ذخیره وجه نقد، توسعه یا به روز رسانی میدانهای موجود را به تأخیر می اندازند. در همین راستا، اداره نفت نروژ پیشتر پیش بینی کرده بود که پروژه های توسعه ای دیگری در سال جاری ندارند.

همچنین شرکتهای خدمات نفتی برخی کارکنان را تعدیل کرده و ظرفیت خود را کاهش داده اند.

لین گفت خطر اصلی این است که شرکتهای خدمات نفتی که انواع خدمات از مطالعات لرزه نگاری تا مهندسی توسعه میدانها را انجام می دهند، ظرفیت خود را به طور دائمی کاهش دهند. 

وی تصریح کرد: هنوز به آن مرحله نرسیده ایم اما در دهه 1990 زمانی که قیمتهای نفت شروع به افزایش کرد، بخش عرضه توانایی تأمین تقاضا را نداشت. امیدوارم که از آن تجربه درس گرفته باشند.

وزیر نفت نروژ در ادامه با بیان این که به دنبال کشف ذخیره کوچک گازی، نتایج اکتشاف در دریای بارنتز قطب شمال ناامیدکننده بوده است، گفت که نسبت به حوزه فراساحلی در شرق دریای بارنتز و در مرز با روسیه خوش بین است. امتیاز اکتشاف این حوزه برای نخستین بار در سال 2016 میلادی واگذار می شود.

لین افزود که تحریمها علیه روسیه تأثیر اندکی بر صنعت نفت نروژ در کوتاه مدت دارد اما با ادامه تحریمها، برخی شرکتهای خدماتی با کاهش تقاضا رو به رو می شوند. 

کد خبر 226080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =