بهره برداری از پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی

پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با پیشرفت 66.7 درصدی کنونی، نیمه دوم سال 94آماده فرآورش گاز است و در صورت گرفتن گاز از بخش دریایی سایر فازها می توان از ظرفیت آن برای سوخت زمستانی یا صادرات این حامل انرژی استفاده کرد.

سید غلامحسن گرشاسبی مجری فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا از پیشرفت 66.7 درصدی پالایشگاه این دو فاز خبر داد و گفت: در این پالایشگاه کارهای بزرگی در بخش ساخت داخل انجام شده که نمونه آن ایرانی شدن سیستم کنترل پالایشگاه و ساخت اینکنل 625 است؛ کالاهایی که هم اکنون در لیست تحریم قرار دارد.

گرشاسبی با اعلام پیشرفت فیزیکی 72 درصدی ساخت دو سکوی دریایی فازهای 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته این فازها بصورت کامل در سه ماه نخست سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان این که ساخت خط لوله دریایی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی 54 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: هم اکنون عملیات حفاری 22 حلقه چاه این فازها نیز حدود 57 درصد پیشرفت داشته و تا پایان امسال حداقل 12 حلقه چاه در این دو فاز آماده خواهد شد.

مجری فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با اشاره به هزینه 4.5 میلیارد دلاری توسعه این فاز گفت: بیش از 2 میلیارد دلار از این بودجه از طریق صندوق توسعه ملی و مابقی از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین خواهد شد؛ ضمن آن که تاکنون در این پروژه مشکل منابع مالی در بصورت جدی نداشته ایم.

به گزارش شانا، طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با بکارگیری پیمانکاران و سازندگان داخلی و بصورت EPC اجرا خواهد شد. محل اجرای این فازها در خلیج‌فارس و سایت شماره یک منطقه‌ ویژه اقتصادی پارس واقع در بندر عسلویه است.

هدف از توسعه این فازها تامین روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب گاز تصفیه ‌شده برای مصارف داخلی، بازیافت سالیانه یک میلیون تن گاز اتان قابل مصرف در صنایع پتروشیمی، بازیافت سالیانه ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع مرغوب برای صادرات، تولید روزانه ٧٥٠٠٠ بشکه میعانات گازی گوگردزدایی و تثبیت‌شده برای صادرات و بازیافت روزانه ٤٠٠ تن گوگرد است.

ساخت و نصب ٢ سکوی سرچاهی مجهز به تسهیلات جداسازی آب، سرویسهای جانبی، پل ارتباطی و سکوی مشعل، حفر ٢٢ حلقه چاه تولیدی، نصب دو رشته لوله دریایی ٣٢ اینچ و دو رشته لوله ٥,٤ اینچ انتقال گلایکول جمعاً بطول تقریبی ٢١٢ کیلومتر و احداث پالایشگاه مستقل تصفیه گاز در منطقه ویژه اقتصادی پارس سایت یک، در حوالی بندرعسلویه واقع در استان بوشهر، تامین برق از نیروگاه مشترک طرح‌ها و تاسیسات زیربنایی موردنیاز، از جمله فعالیتهایی است که باید در فاز ٢٠ و ٢١ انجام شود.

کد خبر 226635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =