۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
  • کد خبر: 226953
کلاف سردرگم بازار نفت

وضع کنونی بازار نفت را می توان به کلافی سر درگم تشبیه کرد زیرا حتی مقامهای کشورهای تولید کننده یا کارشناسان نمی توانند پیش بینی و تحلیل روشنی از آینده قیمهای نفت خام ارائه دهند.

به گزارش شانا، بازارهای جهانی نفت در هفته‌های اخیر به طور غیرمنتظره‌ای با تحولات پیچیده و خارج از عرف روبرو بوده است به طوری که مشاهده می شود با وجود تشدید ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای بزرگ تولید کننده نفت خام، قیمتهای این ماده روندی کاهشی در پیش گرفته و از سوی دیگر عرضه نفت رو به افزایش گذاشته است.

یک دهه پیش اگر اوضاع سیاسی و امنیتی کشورهای تولید کننده از جمله عراق، نیجریه، لیبی و سوریه وضع کنونی را داشت و همزمان ایران و روسیه، دو تولید کننده بزرگ نفت با تحریم و محدودیتهای امروزی روبرو بودند، باید شاهد رشد روز افزون قیمت نفت می بودیم.

اما هم اکنون در اوضاع کنونی، نه تنها قیمت‌ نفت افزایش نمی‌یابد، بلکه تدوام روند کاهشی و ناهماهنگی تولید کنندگان اوپک در تصمیم سازی برای مقابله با سقوط قیمتها، سبب رقابت میان آنها برای سهمگیری بیشتر از بازار با کاهش قیمتهای رسمی فروش نفت شده است.

قیمتهای جهانی نفت از سطح 114 دلار در ماه ژوئن با حدود 30 درصد کاهش به سطوح زیر 90 دلار برای هر بشکه رسیده است که در واقع پایین‌ترین سطح خود را در چهار سال گذشته تجربه می‌کند.

رشد برداشت نفت خام از ذخایر شیل اویل آمریکا که تا حدود زیادی با وجود اختلال در تولید نفت تولیدکنندگان بزرگ، سبب مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی شده است، می‌تواند یکی از دلایل کاهش کم سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی باشد.

برخی تحلیلگران و کارشناسان بازار نفت بر این باورند که کاهش اخیر قیمتها، در نتیجه کند شدن روند رشد اقتصادی اروپا و چین، رشد فناوریهای استخراج گسترده منابع شیل در آمریکا و همچنین خودداری عربستان سعودی از حمایت از قیمتهای بالای نفت، پدید آمده است.

همچنین برخی تحلیلگران بر این باورند که کاهش بهای نفت می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی، غیراقتصادی شدن بخشی از اکتشافهای نفتی آمریکا و پایین آمدن سطح تولید این کشور را از عواقب کاهش قیمتهای جهانی نفت خام برشمرد.

کارشناسان معتقدند در صورتی که قیمت نفت به زیر 80 دلار برای هر بشکه برسد، آن گاه تولیدکنندگان آمریکایی مجبور به کاهش تولید نفت خود می‌شوند.

در عین حال بسیاری از تولید کنندگان اوپک برای برآوردن اهداف بودجه ای خود به قیمتهایی بیشتر از سطوح پایین تر از 80 دلار برای هر بشکه نیاز دارند و در اوضاع کنونی شاید اعضای این سازمان بسیار بیشتر از تولید کنندگان آمریکایی آسیب ببینند.

هم اکنون در میان اعضای اوپک در باره چگونگی واکنش نسبت به افت اخیر قیمتهای جهانی نفت خام اختلاف سلیقه هایی وجود دارد، ونزوئلا هفته گذشته خواهان برگزاری نشست فوق العاده اوپک شد اما در سوی دیگر علی صالح العمیر، وزیر نفت کویت تصریح کرد که کاهش سقف تولید اوپک دور از انتظار است.

در همین حال کاهش قیمت فروش رسمی نفت خام از سوی عربستان که به نظر می رسد با هدف در دست داشتن بازار صورت گرفته باشد، به صحنه رقابت میان اعضای این سازمان منجر شد به طوری که بسیاری دیگر نیز قیمت رسمی فروش نفت خام خود را کاهش دادند.

عربستان سعودی به فعالان بازار نفت اعلام می کند که ریاض از کاهش محسوس قیمتهای نفت برای مدت طولانی راضی است. هدف از سیاست عربستان سعودی می تواند کاهش گسترش تولیدکنندگان رقیب از جمله آن دسته از تولیدکنندگان شیل اویل آمریکا باشد.

در همین حال علی العمیر، وزیر نفت کویت گفت که قیمت نفت تا 77 دلار برای هر بشکه سقوط می کند واین وضع، تولید نفت در آمریکا و روسیه را متزلزل می کند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به تازگی سقوط کنونی قیمتهای جهانی نفت خام را به سفته بازی در بازار نسبت داد و اعلام کرد: به راحتی نمی‌توان گفت که تاثیرگذاری این مسئله چه زمانی به پایان می‌رسد.

بعضی  اعضای اوپک برای متعادل کردن بودجه خود به شدت به صادرات نفت وابسته اند. از این رو خواهان کاهش اضطراری تولید نفت برای بازگرداندن قیمتهای جهانی به بالای ١٠٠ دلار برای هر بشکه شده اند، اما به نظر می رسد که تولیدکنندگان دیگر مانند عربستان سعودی نگرانی کمتری دارند.

اعضای اوپک در تلاش هستند تا با افزایش تولید نفت، سهم خود را در بازارها حفظ کنند و نیازهای داخلی کشورهایشان را تامین کنند. این سازمان در ماه سپتامبر روزانه 30 میلیون و 470 هزار بشکه نفت تولید کرد که بیشترین مقدار از ماه اوت 2013 به شمار می رود

بر اساس بیانیه آخرین نشست اوپک، وزیران نفت اوپک برای دومین و آخرین بار در سال 2014 میلادی، 27 نوامبر (6 آذر ماه) در وین اتریش به منظور بررسی سیاستهای تولید خود گردهم می آیند و باید منتظر ماند و دید که اعضای این سازمان چه تصمیمی را برای نیمه نخست سال 2015 میلادی می گیرند.

 

امیر دشتی

کد خبر 226953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =