کاهش بهای نفت طرحهای نفتی نروژ را به تعویق می اندازد

نروژ اعلام کرد که به دلیل کاهش قیمتهای نفت، طرحهای نفتی این کشور در بخش فراساحلی باز هم به تأخیر می افتد.

به گزارش شبکه خبری خبری بلومبرگ، نروژ که در نظر دارد یک دهه کاهش تولید نفت خود را متوقف کند، اعلام کرد که افت بهای نفت خام سبب تأخیر بیشتر طرحهای توسعه ای بخش فراساحلی می شود که هم اکنون با کاهش سرمایه گذاری و افزایش هزینه ها روبروست.

بنت نایلند، مدیر اداره نفت نروژ، با اعلام این که قیمتهای نفت به عامل بسیار مهمی در تصمیمگیریهای مالی شرکتها تبدیل شده، گفت: هیچ یک از 14 طرح توسعه این شرکت برای سال 2014 و 2015 میلادی هنوز ارائه نشده است.

وی در گفتگویی در شهر برگن واقع در سواحل غربی نروژ، بدون اشاره به پروژه خاصی، تصریح کرد: این شرایط ترکیبی از قیمتهای نفت و کاهش هزینه هاست. البته شرکتهایی که پروژه های کوچک و سودآور در دست دارند هم اکنون منتظر هستند.

با عرضه بیش از حد نفت در جهان که بخشی از آن به دلیل رونق تولید شیل اویل آمریکاست، بهای نفت خام برنت به حدود 83 دلار در هر بشکه یعنی پایینترین سطح در چهار سال اخیر کاهش یافته است. نفت برنت کمتر از چهار ماه پیش با قیمت 115 دلار در هر بشکه معامله می شد.

اداره آمار نروژ ماه گذشته اعلام کرد که هم اکنون شرکتهای نفتی در تلاش برای محدود کردن افزایش هزینه ها و بالا بردن مقدار سود برگشتی به سهامداران، سرمایه گذاریها را کاهش داده اند. 

به گفته این نهاد، شرکتهای فعال در نروژ ممکن است در مقایسه با هزینه بی سابقه 227 میلیارد کرونی سال جاری هزینه های خود را سال آینده 18 درصد کاهش دهند. 

بر اساس این گزارش، شرکت استات اویل نروژ که بیش از 70 درصد از تولید نفت و گاز نروژ را در اختیار دارد، اوایل امسال  اعلام کرده بود که در نظر دارد برنامه های سرمایه گذاری خود را برای سال 2016 میلادی هشت درصد کاهش دهد. 

این شرکت که 67 درصد از سهام آن در اختیار دولت نروژ است، سال جاری پروژه ژوهان کاستبرگ را در قطب شمال به دلیل نگرانی از هزینه ها برای بار دوم به تأخیر انداخت و در حال بررسی مجدد طرحی برای افزایش بازیافت نفت در میدان اسنور در دریای شمال است.

آرن سیگو نیلاند، معاون مدیرعامل استات اویل در امور توسعه و تولید در نروژ، گفت: بر این باوریم که تغییر در بهای نفت نوسانی است و به زودی افزایش می یابد. این بدان معناست که آنچه انجام می دهیم از جمله برنامه های بهبود و بازده حتی مناسبتر نیز می شود.

وی از اظهارنظر درباره تأثیر بهای نفت بر سوددهی طرحهای ویژه سر باز زد.

کد خبر 227067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =