رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی در 6ماه نخست سال جاری

در 6 ماهه اول سالجاری تولیدات محصولات پتروشیمی 8 درصد، خودرو 80 درصد و فولاد خام ۱۲ درصد رشد داشت که باعث رشد 20 درصدی ارزش صادرات غیرنفتی کشور در این مدت شد.

به گزارش شانا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، امروز (یکشنبه، 27 مهرماه) در مراسم روز ملی صادرات گفت: امروز بیش از یکسال از حماسه خرداد ۹۲ گذشته و دولت منتخب مردم در این مدت کوتاه با تکیه بر دانش و تجربه مدیران و از طریق تعامل نزدیک با فعالان و نخبگان بخشهای مختلف جامعه تلاش کرده نظام اداری و اجرایی کشور در مسیر صحیحی قرار گیرد.

وی برنامه‌ریزی برای خروج از رکود را از اصلی‌ترین جهت‌گیریهای دولت خواند که قرار است با تکیه بر توانمندیهای بخش خصوصی اجرا شود و افزود: آمارها نشان می‌دهد که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش موثری در خروج از شرایط رکود و بازگشت رونق به اقتصاد کشور داشته‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: لازم است در اینجا تاکید کنم که تا بدین لحظه حتی یکبار هم پیش نیامده که رئیس جمهوری یا یکی از مسئولان رسمی کشور از دستاندرکاران مرکز آمار بخواهد که در اطلاع رسانی و اعلام آمار رسمی دخل و تصرفی شود، بلکه رئیس جمهوری همواره تاکید داشته است که در دولت راستگویان همواره باید آنچه واقعیت است به اطلاع مردم برسد.

رشد 14 درصدی عرضه گاز

جهانگیری خطاب به کسانی که هنوز در برخی آمار دچار تردید و شبه هستند تصریح کرد: میزان رشد مصرف برق در 6 ماه نخست سالجاری ۷ درصد اضافه شده، میزان عرضه گاز در شش ماهه ۱۴.۷رشد داشته که این افزایش مصرفها در بخش صنعت و در کارخانه‌ها نیز اتفاق افتاده و اینها به معنای افزایش تولید و حرکت در مسیر خروج از رکود است.

معاون اول رئیس جمهوری به برخی آمارها در زمینه افزایش تولید نیز اشاره کرد و گفت: افزایش ۸۰ درصدی تولید خودرو، رشد ۸ درصدی در تولیدات پتروشیمی، افزایش ۱۲ درصدی در تولید فولاد خام و رشد ۲۶ درصدی در تولید لوازم خانگی از جمله آمارهای ارائه شده در بخش تولید است که نتیجه این افزایشها به رشد صادرات غیرنفتی کشور منجر و باعث شده ارزش صادرات غیرنفتی کشور در 6 ماه نخست سالجاری ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که معتقد هستیم بخش خصوصی باید مدار توسعه این کشور باشد افزود: آثار خروج از رکود و ورود به دوره رونق امروز بر همه ما آشکار شده و برای رسیدن به دوره رونق اقتصادی نیازمند اصلاح سیاستها و همراهی با فعالان اقتصادی و تعامل نزدیک آنها با دولت هستیم.

معاون اول رئیس جمهوری خطاب به فعالان اقتصادی در عرصه صادرات گفت: خود را مجهز کنید و در صحنه حضور یابید، چراکه مردم ایران با مشکلات جدی روبرو هستند و باید با کمک یکدیگر مشکلات را از پیش روی مردم برداریم.

چاره‌ای جز توسعه صادرات غیر نفتی نداریم

جهانگیری در ادامه از صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از مسائل مهم در بسته خروج از رکود و همچنین یکی از بندهای مهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی یاد و عنوان کرد: نیاز امروز و فردای کشور توسعه صادرات غیرنفتی است و اگر بخواهیم اقتصاد ما به سرانجام برسد چاره‌ای جز توسعه صادرات غیرنفتی نداریم.

وی با اشاره به افزایش میزان صادرات غیرنفتی و واردات کشور در سالجاری تصریح کرد: این در شرایطی است که تحریمهای ظالمانه علیه کشور وجود دارد و یکی از مسائلی که در تحریمها بیش از همه مورد هدف قرار گرفته تجارت کشور است و این نشان می‌دهد که صادرکنندگان کشور در یک مبارزه جدی توانسته‌اند به این موفقیتها دست یابند.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به چهار دیدار رئیس جمهوری روسیه با روحانی طی یکسال گذشته تاکید کرد: روسها بارها اعلام کرده‌اند تمایل دارند ایران در بازار روسیه فعال شود که این به دلیل مسائلی است که این کشور با اروپا پیدا کرده و بازار مناسبی برای فعالان اقتصادی ایران مهیا شده است.

وی با بیان این‌که شرایط کشور برای توسعه صادرات و رشد اقتصادی مناسب است، گفت: دولت بدنبال تکمیل زیرساختهای دریایی، حمل و نقل، زیرساختهای مبادلات پولی و بانکی است و باید بتوانیم از شرایط استثنایی کشور برای توسعه ترانزیت و سایر خدمات بهره برداری لازم را انجام دهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، جهانگیری با اشاره به بسته خروج از رکود که به شکل لایحه ازسوی دولت تقدیم مجلس شده افزود: دولت از مجلس انتظار دارد کار تصویب این بسته را در شرایطی که برای کشور و مردم از اهمیت بسیاری برخوردار است هرچه زودتر نهایی کرده و به دولت بازگرداند.

کد خبر 227088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =