صرفه جویی 500 میلیون دلاری اوکراین از واردات معکوس گاز از اروپا

نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که انتقال وارونه گاز از اروپا به اوکراین برای این کشور حدود 500 میلیون دلار صرفه جویی به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از کی یف، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین روز یکشنبه (27 مهرماه) اعلام کرد: اوکراین حدود 500 میلیون دلار با واردات معکوس و وارونه گاز از اروپا صرفه جویی کرده است.

وی افزود: روسیه ماه ژوئن گذشته عرضه گاز به اوکراین را به طور کامل قطع کرد و این موضوع سبب شد که ما به اتحادیه اروپا روی آوریم و نخستین بار در 23 سال اخیر، 60 درصد از گازی که پیش از این از روسیه خریداری می شد، با واردات وارونه گاز از اتحادیه اروپا تامین شد.

این مقام ارشد گفت: ما حدود 500 میلیون دلار در قیمت گاز صرفه جویی داشته ایم و از این که با پیشنهاد روسیه موافقت نکردیم، خرسندیم.

شرکت روسی گازپروم ماه ژوئن گذشته به دلیل بدهیهای بسیار اوکراین که هم اکنون بیش از 5 میلیارد دلار برآورد می شود، به استفاده از روش دریافت پیش پرداخت برای تحویل آتی گاز به این کشور روی آورد.

در جریان نشست وزارتی ماه سپتامبر گذشته در شهر برلین، روسیه و کمیسیون اروپا "یک بسته زمستانی" را به اوکراین پیشنهاد کردند که بر اساس آن کی یف باید تا پایان سال 2014 میلادی 3.1 میلیارد دلار از بدهی خود را در ازای عرضه گاز در فصل زمستان تسویه کند. روسیه نیز اصرار دارد که اوکراین باید تا پیش از آغاز عرضه گاز، دو میلیاد دلار از بدهی خود را بپردازد.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه جمعه گذشته (٢٥ مهرماه) اعلام کرده بود: کی یف به نظر می رسد که آماده دادن پیش پرداخت برای تحویل آتی گاز است و همه موضوعهای باقیمانده می تواند در جریان گفتگوهای سه جانبه اوکراین-روسیه-اروپا در ٢١ اکتبر (سه شنبه ٢٩ مهرماه) در بروکسل حل و فصل شود.

روسای جمهوری اوکراین و روسیه جمعه گذشته از توافق دو کشور درباره رئوس یک قرارداد جدید گازی میان دو کشور خبر داده بودند.

 

 

 

کد خبر 227109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =