مدیریت هزینه‌های جاری دولت ضروری است

مدیریت هزینه‌های جاری دولت مهم‌ترین راهکار جبران کسری بودجه ناشی از کاهش موقتی قیمت نفت است.

محمد حسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به کاهش قیمت نفت با بیان این که نفت اکنون در جهان به عنوان کالایی شناخته می‌شود که در مقاطعی از آن بهره‌برداریهای سیاسی می‌شود، گفت: نفت متعلق به ملتهاست اما متأسفانه برخی دولتها برای منافع خاص سیاسی قیمت‌ آن را دستخوش نوسان می‌کنند این در حالی است که این امر خیلی به نفع ملتهایشان هم نیست.

این نماینده مجلس با بیان این که با توجه به بهره‌برداری برخی کشورها از موضوع نفت باید ما در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنیم افزود: تولیدکنندگان نفت و گاز عضو مجامع مختلف بین‌المللی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی هستند بنابراین می‌توان با استفاده از ظرفیتهای این مجامع برای اصلاح فرایند یاد شده فعالیت کرد.

وی افزود: عموم کشورهای نفتخیز عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی همگرایی با کشورهای صادرکننده نفت در سراسر جهان را یکی از راهکارهای مقابله با سیر نزولی قیمت نفت خواند و گفت: ایران می‌تواند با دیپلماسی مطلوب تاثیر منفی کاهش قیمت نفت را کم اثرتر کند.

این نماینده مجلس افزود: باید توجه دولتها را به این موضوع جلب کنیم که حرکتهای این گونه به نفع ملتهایشان نیست؛ ضمن این که بازاریابی و تعامل با اعضای اوپک می‌تواند در تعیین سهم ایران نقش ایفا کند و از روند کاهش قیمت نفت جلوگیری کند.

وی گفت: باتوجه به کاهش قیمت نفت عدد پیش بینی شده در بودجه محقق نمی‌شود، بنابراین باید از هزینه‌ها کاسته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی درباره پوشش کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت تصریح کرد: باید هزینه‌های جاری و اعتبارات عمرانی تقسیم‌بندی شود در این میان باید توجه بیشتری به کم کردن هزینه‌های جاری دولت داشته باشیم.

میرمحمدی افزود: هزینه جاری دولت بخشی با حقوق مزایای کارکنان است که باتوجه به قوانین دولت خیلی قدرت مانور در این بخش ندارد، از این رو دولت می‌تواند در بخشهای دیگر هزینه‌های جاری تدبیر مدیریتی کند.

وی گفت: به دلیل معطل ماندن پروژه‌های عمرانی در کشور کاهش اعتبارات این بخش در اولویت نیست.

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این زمینه گفت: پسندیده نیست اعضای اوپک برخلاف منافع اوپک تلاش کنند و سیاستی را به کار گیرند که قیمت کاهش یابد.

روبرت بیگلریان، عضو کمیسیون انرژی و نماینده دیگر مجلس در این زمینه اظهارکرد: با توجه به برنامه‌های آمریکا به ویژه کانادا در جهت استفاده هرچه بیشتر  از منابع نفتهای غیرمتعارف مانند شیل و امثال آن به نظر می‌رسد آن‌ها هم موافق نخواهند بود قیمت نفت به میزان چندان زیادی تنزل یابد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: کاهش قیمت یک اقدام روانی موقت است که با تدبیر مسئولان و اعضای اوپک از این شکست قیمت عبور خواهیم کرد.

علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی هم با اشاره توان بالای ایران به شانا گفت: تدابیر لازم اتخاذ شده است و ما براساس منافع ملی و مصالح حرکت می‌کنیم.

کد خبر 227130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =