بودجه نفت از کلیات بودجه کشور جدا شود

جداسازی بودجه نفت از کلیات بودجه کشور یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با نوسانات و تغییرات نرخ جهانی نفت است.

حامد فرنام، دبیر کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به این‌که سهم نفت را باید در بودجه کاهش داد گفت: سهم نفت در بودجه باید کاهش یابد، در این خصوص نیز لازم است درآمدهای مالیاتی به مرور افزایش یافته و دولت هم بودجه جاری خود را کاهش دهد.

وی افزود: نمی‌توان به یکباره سهم نفت را در بودجه کشور کاهش داد، بلکه این راهکار در طول 3 تا 4 سال محقق خواهد شد، بنابراین باید بتوانیم هر سال درصدی از بودجه نفت را کاهش دهیم.

فرنام تصریح کرد: به نظر من، بودجه ریزی کشور باید به روال سالهای 1350 و قبل از آن برگردد، چراکه در این روش، بودجه‌ریزی توسط وزارت اقتصاد و براساس درآمدهای دولت و همچنین درآمدهای مالیاتی نوشته می‌شد که دارای مزایایی نیز بود.

دبیر کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که جداسازی بودجه نفت از کلیات بودجه کشور یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با نوسانات نرخ جهانی نفت خواهد بود، عنوان کرد: تا زمانی که به نفت بمثابه یک کالای درآمدزا و نه کالای سرمایه‌ای نگاه می‌شود، نوسانات و تغییرات جهانی نرخ نفت بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 227140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =