کمبود آب در کشور بسیار جدی است

کمبود آب در سراسر ایران یک مسئله بسیار جدی است.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی وزارت نیرو امروز (دوشنبه 28 مهرماه) در همایش سد و تونل ایران اظهارکرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تاریخ سدسازی و تونل آن قدمتی 8 هزار ساله دارد و ایرانیان تجربه بسیار خوبی در مهار و انتقال آب دارند.

وی افزود: متاسفانه اکنون مشکل کمبود آب در کشور به چالشی بزرگ تبدیل شده است و حتی در برخی از مناطق شاهد تخلیه جمعیتی هستیم و با توجه به این‌که کمبود آب اشتغال را نیز تهدید می‌کند باید تمام مردم در مصرف بهینه آب مشارکتی فعال داشته باشند.

دائمی با بیان این‌که در برخی از حوزه‌های آبی در وضعیت قرمز قرار داریم گفت: در غرب، جنوب و فلات مرکزی ایران و نیز برخی از مناطق شرقی در وضعیت قرمز به سر می‌بریم.

دائمی افزود: تاثیر اقلیم و نیز الگوی بارش، چالشهای مختلفی را پدید آورده است و پیش بینی‌ها حاکی از آن است که تا 30 سال آینده بحران آب پایدار خواهد بود.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: تا سال 2050 کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که شاهد افزایش میانگین 4 درجه‌ای گرما خواهیم بود و این گرمایش تاثیرات نامطلوبی را در پی خواهد داشت.

دائمی تصریح کرد: کشورهای ایران، عراق، سوریه، ترکیه و افغانستان با خشکسالی روبرو هستند و باید هوشمندانه برای آینده برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان این‌که تامین آب رفاه مردم را بدنبال دارد گفت: وزارت نیرو مخالف سدسازی نیست اما باید برنامه‌ریزی دقیقی در منابع آب داشته و طرحهای پیشین را بازنگری کنیم.

دائمی اظهارکرد: در حال حاضر تمام کشور در معرض تنش آبی است و وقتی از تنش آبی سخن می‌گوییم یعنی کمبود آب بسیار جدی است و متاسفانه میزان تقاضا شیب بالایی دارد و باید مدیریت عرضه و تقاضا را کنترل کرده و در اولویت قرار دهیم.

کد خبر 227150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =