تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر طرحهای ماسه های نفتی کانادا

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که سقوط قیمتهای نفت خام برنت می تواند پروژه های ماسه های نفتی کانادا را متوقف کند.

به گزارش نشریه آرگوس مدیا، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که افت قیمتهای نفت خام برنت به زیر 80 دلار در هر بشکه سبب توقف پروژه های ماسه های نفتی کانادا می شود.

برای تولید نفت با قیمت سر به سری بالای 80 دلار در هر بشکه، پروژه های ماسه های نفتی کانادا با حدود ٢٥ درصد بالاترین درصد از انواع تولیدات آزمایش شده را در این منطقه به خود اختصاص می دهند که ممکن است در صورت تداوم افت قیمتها به زیر این سطح، ارزش خالص کنونی آن منفی شود.

به گفته اتحادیه تولیدکنندگان نفت کانادا، این کشور بیش از 3.9 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند که 1.9 میلیون بشکه آن از ماسه های نفتی استخراج می شود. 

این اتحادیه افزود که پروژه های در برنامه نیز ممکن است با خطر توقف یا تأخیر رو به رو شوند. 

شرکت امپریال اویل که بزرگترین تولیدکننده یکپارچه کانادا به شمار می آید، اعلام کرد که این شرکت برنامه هایی را برای پروژه حرارتی ماسه های نفتی آسپن با ارزش هفت میلیارد دلار کانادا در نظر گرفته است. این شرکت که بخش عمده آن متعلق به شرکت اکسون موبیل است ضمن اعلام پیگیری فرآیند تنظیم این پروژه 135 هزار بشکه ای، گفت که ماسه های نفتی دارای سرمایه گذاریهای بلند مدت و طول عمر بالا هستند.

امپریال پیش بینی می کند که تا سال 2017 میلادی درباره پروژه آسپن تصمیم گیری و تولید نفت از آن را سه سال بعد آغاز کند.

هم اکنون تولیدکنندگانی مانند سانکور انرژی، شل، توتال فرانسه و استات اویل نروژ از  پروژه های ماسه های نفتی کانادا کناره گیری کرده اند. شرکت شل در ماه فوریه توقف فعالیتهای خود را در معدن پیر ریور با ظرفیت 200 هزار بشکه در روز اعلام کرد. به دنبال این خبر، شرکتهای سانکور و توتال نیز در ماه مه به دلیل مشکلات اقتصادی از معدن جوسلین نورث به ارزش 11 میلیارد دلار کانادا کنار کشیدند.

استات اویل نیز ماه گذشته نخستین شرکتی بود که به دلیل افزایش هزینه ها و دسترسی محدود خط لوله به بازارها، اجرای پروژه حرارتی کورنر را در ایالت آلبرتا با ظرفیت 40 هزار بشکه در روز به تعویق انداخت. 

آژانس بین المللی انرژی یادآور شد که پروژه های ماسه های نفتی از تولید سودآور و بلند مدت برخوردار است، با این حال شرکتها باید پیش از پیشروی در پروژه های جدید، با دقت به دورنمای قیمت نفت توجه داشته باشند. 

کد خبر 227154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =